7 aug. 2012

Harvest Monday, August 6th, 2012 på en tisdag, IGEN!

Ja, man kan tro att jag har svårt för att hålla koll på dagarna då jag för andra gången i rad bloggar om Harvest Monday på en tisdag. Och dessutom så är det bara tredje gången, allt som allt ;-)


Bladgrönsaker
Just nu skördas det mycket av mangold och sallad samt färska bladkryddor till maten. Lyxigt gott! Mangold är basen i våra matiga sallader. Det går sakta men säkert framåt, mycket är på gång men inte riktigt färdigt för skörd än... man kan säga att jag ligger en månad back i odlandet. Men det kommer nog... och då kommer jag antagligen gnälla att det är så myyycket att ta hand om! ;-)



Vitlök
I helgen skördades resten av vitlöken. Tyvärr så har jag ingen koll på vilken som är vilken. Jag var duktig med markeringarna när jag sådde; 13 klyftor av Metechi, 14 klyftor av Red Russian, 13 klyftor av Early White, 15 klyftor av Balaton (medel) och så en vild vitlök; 14 klyftor av KG F1 223. MEN jag har faktiskt haft stök och bök hjälp av mina hönor, inte bara vid ett tillfälle utan snarare 5! Så markeringarna var på plats men inte lökarna! Och inte blev det full skörd heller, kan ha med hönsens framfart att göra, det med. Men men, jag har nog några vitlökar till höstens godaste middagar. Jag får göra ett nytt försök!

Bär
Sen plockar jag skogshallon för glatta livet. Det är ju så gott med hallon! Och körsbär plockar jag och stoppar direkt i munnen... och några amerikanska blåbär får jag om dagen, stora och söta. Tänk om sticklingarna av blåbären tar sig och jag får stora fina buskar om några år... så mycket blåbär... man kan ju alltid drömma! :-)



8 kommentarer:

  1. De där körsbären ser väldigt goda ut...

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga bilder och vad snyggt du lägger upp dom i bloggen.
    Är du måhända AD i det civila?
    Här plockas det också kan du tro både i och utanför tomten. Inga körsbär i år men massor med kantareller och stora fina blåbär i skogen.
    Sköt om dig och cykla lugnt
    Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä jag är inte AD... men jag gillar bild och form!
      Jo jag cyklar lugnt... jag har lite ont i röven ;-)

      Radera
  3. Att skörda det man har odlat är verkligen ren lycka. Liksom att kunna ta till vara lite av det som naturen ger :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du har så rätt fru Purjo, så rätt så rätt!

      Radera
  4. Mm så härligt att skörda och äta egenodlat inga konstigheter med alls, fast visst är det senare...
    Ät och njut,
    Sussi på Stolpås

    SvaraRadera