24 feb. 2018

Drömmer om basilikahäck!


Har nyligen varit på semester i Egypten och tar med mig ett och annat minne så klart. Ett minne som blev också till inspiration var att det fanns basilika häckar lite varstans planterade. Både på hotellet och även framför affärer i det lilla centrat som vi gick förbi då och då, fanns det planteringar direkt i backen men även i upphöjda planteringar i lådor.

Så vad händer med mig när jag går förbi basilikahäckar? Jo jag kan ju självklart inte låta bli att röra, att smeka bladen och sedan lukta på händerna. Denna doft är så ljuvlig! Jag älskar verkligen basilika och alla varianter som finns att odla! Jag brukar ha ganska mycket basilika i mina odlingar, både i växthuset och köksträdgården men jag har hittills aldrig använt basilika som häck. 

Är det möjligt då? Klart det är! Nackdelen är ju att basilika inte övervintrar hos oss, i allafall inte i zon 3 där jag odlar. Den tål inte frost och minusgrade så då behöver en övervintra den inomhus! Men det gör inget, tänk att under sommaren har du fina helt underbart doftande häckar och till hösten har du en massa basilika som du kan skörda och frysa in! Det kan bli pesto hela vintern lång om du har långa häckar. 




Förutom alla frösådder som jag brukar göra med olika basilikasorter så brukar jag öven ha två sorters basilika som jag alltid först köper några plantor av och sedan tar sticklingar på dem. Den ena heter Pesto och är en brokbladig basilika som du ser på bilden. Otroligt fin i formen, inte så hög men buskig om man skördar lite då och då från den. Doftar något helt sagolikt gott, faktiskt som färdig Pesto med pinjenötter och parmesan!

Den andra jag köper gärna  heter Yeminite, både för sin färg och form men även för doften! Den blir ganska hög i gynnsamt läge, i sol och vindskyddat, med mycket näring så trivs den och blir otroligt vacker med sina rödbruna blad och rosa-lila blommor! Förutom att den är otroligt vacker så doftar den också helt underbart. Den har så klart själva basilikadoftens om grund men är mer kryddig, lite mer orientalisk i doften eller hur jag nu uttrycka mig. 

Jag hoppas att jag får tag på båda i år. Förra året hittade jag faktiskt inte Pesto men jag ska se om jag kan beställa några plantor för att säkra upp. Jag skulle verkligen kunna tänka mig en "pesto-häck" i krukor på altanen! 






Bailikafrön är små men inte pyttesmå, det finns ju faktiskt mindre frön. Basilikafrön gror både som mörktgroende och ljusgroende, det vill säga att de kan täckas tunt vid sådd eller så kan de gro utan täckning. 

Jag har två sätt att så basilika på, det ena är bresådd i stora godislådor eller typ i återanvändna kötttråg. Då brukar jag ha lite blomjord eller vanlig odlingsjord som jag har i botten och såjord som jag toppar med. Jag vattnar och strör fröna över jorden, täcker med plastfilm och ställer under belysning om det är inomhussådd. Annars står de i växthus om sådden sker senare när det är varmt ute. 

Jag sår även basilika i såbrätten och jag gillar verkligen den varianten. Jag använder såbrätten till många av mina grönsaksodlingar när jag för-sår. Det blir liksom färdiga "portionsförpackningar" med grönsaker att ställa ut sedan i köksträdgården. 

Idag blir det sådd av vanlig basilika, en klassisk matvariant med ganska stora blad. Den kommer vara till matlagning främst, till min basilikahäck tänker jag nog att det blir en thailändsk basilika som blir lite högre på cirka 50 cm. Det ska bli spännande att se om jag lyckas! 

🌟



5 kommentarer:

  1. Trevligt med ett basilikadoftande inlägg! En favoritkrydda här som knappt går att klara sig utan inte. I fjol hade jag faktiskt en basilika häck längs en av tomatraderna i växthuset, en mycket småbladig sort. Eftersom jag klippte den blev den extra tät och liknade faktisk buxbom på lite håll med dåliga glasögon.
    Sorten Pesto var en riktig snygging!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera