1 apr. 2018

Dahliaträsket? Jag? nja... kanske... jo..


Jag vet inte om det är ålder eller om det bara är så att jag nu är där i livet där jag uppskattar vackra blommor. Det har jag i och för sig gjort tidigare också men nu är det som om det är viktigt att vår trädgård blir vacker med blommor. Ja, jag är redo att måla blommor, på riktigt måste jag ju lägga till. Börjar man odla dahlior då är det inte bara på låtsas i min värld, vänta och se, nu är jag nog på väg in i dahliaträsket! 


Var är jag då i processen kan en undra? Det var Charlotta med bloggen Garden Flow som faktiskt väckte mitt habegär med sina vackra bilder på just mörka dahlior. Har du ett instagramkonto så är ett besök på @charlottegardenflow att rekommendera. De vackraste bilderna på fin trädgård i allmänhet men dahliorna i synnerhet. 

Efter att jag hade bestämt mig för blommor i köksträdgården och eldiga färger som mörk rött, orange och ljusgult samt inspirerats av Charlottas vackra dahlior blev det en beställning på knölar till Dahlian Arabian night som du ser på bilden. Om du klickar på bilden ovan kommer du till de vackraste bilderna just på Arabian night... Eftersom jag vill få till en stor masseffekt så beställde jag hela nio knölar av samma sort. Nu hoppas jag att alla 9 tar sig och blir riktigt pampiga. 

Jag vill gärna att hela trädgården ska "hänga ihop" så att säga för att annars finns det risk att det ser rörigt ut. Jag tror att mina mörkt röda solrosor Velvet Queen som ska få ta plats i köksträdgården kommer matcha dahliorna vackert. Dahliorna ska landa i stora krukor utanför gamla Glädjehuset som är ombyggt till ett enklare orangeri. Utanför orangeriet tänkte jag ha min dahliaskog så att jag kan njuta av den både inifrån och utifrån. 

Dessutom är platsen framför nya orangeriet en plats som behöver mycket arbete innan den är fin och ordninggjord. Med enkla medel så som stora krukor med blomster förvandlas den tråkigaste platsen till något vackert. Och är det dessutom majestätiska dahlior i grupper borde det se ganska fint ut. 

Just nu läser jag på om dahlior för att lyckas med dem. Jag har i dagarna lagt ner dem i krukor och täckt med rosjord och hoppas att de ska gilla jorden. Nu ska de få stå någerlunda varmt i Vita huset som är ett litet hus på tomten där jag brukar dra upp tomatplantor. Mitt så kallade odlingshus eller potting shed som en säger på engelska. Där inne står de nu på golvet och ska jag vattna lite då och då tills det dyker upp bladverk. Antagligen behöver jag plantera om den en gång innan de ska i sina slutkrukor... vi får se. 

Det kommer nog så småningom ett inlägg om hur jag sköter och driver upp mina dahlior för den som är intresserad. Finns stor risk att det blir mycket dahlia här framöver. Ni vet att jag är speciellt förtjust i tomater bland alla grönsaker jag odlar... Jag tror att dahlian kanske är min tomat bland blommorna!

Jag har faktiskt skickat efter några fler dahlior i annan färgskala som jag väntar på att ska komma hem. Ja det var bara häromdagen så de kommer nog så småningom. Så jo, jag är nog i dahliaträsket! 

Farligt farligt men alldeles underbart! 




1 kommentar:

  1. Få exklusiva bonusar utan insättning som gör att du kan spara dina vinster! En gratis 100 kr utan insättning, utvärdera bonusar och spara vad du vinner!

    SvaraRadera