16 juli 2017

🌟 Vintertomater - utvärdering & inspiration 🌟

Varför odla vintertomater? Det är en relevant fråga faktiskt när en kan få fina tomater året om i affären. Stora, små, olika former och olika färger, det är bara att välja och vraka efter smak, humör och tillgänglighet. 

Mitt svar är för att du kan välja ett alternativ till långvägade transporterade tomater och välja bort tomater som är odlade i oljeuppvärmda växthus som förbrukar mycket energi. Har du möjlighet kan du välja att odla vintertomater utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Eller bara för att det är roligt! För det kan jag lova dig, det är ett roligt odlande och det är roligt att följa utvecklingen av och med vintertomater. 


Vintertomater har flera olika namn men jag kallar dem för vintertomater som ett samlingsnamn då det är på vintern en har nytta av dem. Tomaterna saknar sötman som en hittar i "vanliga" solmogna tomater så de är mer lämpade som matlagningstomater även om en kan använda dem som vanligt. (Jag menar det är ju också vanligt att köpetomater saknar sötman under vintertid då många av dem plockas innan de är färdiga och fraktas kors och tvärs över världen.)

Jag ska också påminna att en får inte låna mina bilder utan att fråga om lov. Alla bilder med * är lånade med tillåtelse från http://www.ekoplantan.se/ och Monika Hulthe är fotograf till dem. 


25 december 2016

Jag har använt mina vintertomater i matlagning så som pizzasås, tomatsoppa, grytor och ugnsrostade. Sedan har jag haft dem i sallader, på mackan, gjort en god tomathack med tomater, lime, vitlök, persilja och korriander, enklaste med gott mozzarella och tomat bara för att nämna några exempel.

Idag ska jag skriva lite om en utvärdering av ett experiment som har pågått sedan jag satte frön av vintertomaterna i april -16. Eller kanske till och med tidigare än så när jag började planera mitt experiment, faktiskt året innan när jag började skörda från många olika sorter och bestämde vilka som skulle bort till odlingsåret -16. 


Jag bestämde att jag skulle endast odla de bästa vintertomaterna utifrån min erfarenhet och välja bort de som hade gett mindre bra resultat sedan tidigare. Och en ny. Jag odlade följande vintertomater 2016:

  • Ponderosa - gul/rosa, Italiensk rundformad tomat
  • Vesuvio Giallo - gul, Italiensk droppformad tomat *Nyhet*
  • "Kenneths piennolo" - en okänd sort från NK, (Italiensk) röd liten droppformad tomat
  • Tomàquet de Penjar Can Bogunyà - röd, Kataloninen
  • Tomàquet de Penjar Petit del Ramallet - orangeröd, Katalonien
  • Tomàquet de Penjar Mallorqui - röd, Katalonien
  • Tomàquet de Penjar från gården Mas Galceran- röd, Katalonien 
  • Tomàquet de Penjar från Barcelona- röd, 




Då kör vi!
Ponderosa

Detta är en mycket hållbar och gammal tomat från Syditalien. Bilden längst till höger är idag den 16 juli 2017 och de är skördade i början av oktober 2016. De kallas oftast för evighetstomater då de är så hållbara och jag kan ju bara instämma, de är de mest hållbara jag har odlat.
Smaken är mild och syrlig efter en tids lagring. Vid skörd är de ganska trista men som ett gott vin blir de bättre och bättre. De används med fördel som matlagningstomater men jag kan nog tycka att de fungerar även som "färska" salladstomater om man jämför med trista smaklösa köpetomater mitt i vintern. 
Vesuvio Giallo
Vesuvio Giallo är en gul liten droppformad tomat från Italien och helt ny för mig odlingsåret 2016. Jag hade inte stora förhoppningar då jag redan hade mina favoriter men den kvalar faktiskt in under topp 5 vintertomater! 
Plantan gav rikligt med tomater dock var den lite yvig och tog plats. Tomaterna ser ut som små citroner men är söta och goda, passar både till sallader och som matlagningstomater, superogoda som lätt ugnsrostade. Denna kommer jag absolut att odla igen!
Den första bilden är i oktober 2016 och de andra juli 2017: Hållbara!
Kenneths Piennolo eller troligen Principe Borghese
Efter lite spanande och diskuterande med Kenneth så kommer jag fram till att dessa tomater troligtvis är Principe Borghese som också är en piennolotomat och rätt storlek. Dessa frukter är ca 2-3 cm medan Kenneths Piennolo är 6-7 cm. 

Så med lite ny information tror jag närmare bestämt att det faktiskt är Principe Borghese som jag har odlat och "dissat" och inte Kenneths Piennolo. Men det betyder att KP är kvar att utforska! 

Kommentar från Kenneth Nilsson: Tilläggas till "Kenneths Piennolo" kan, att jag hade ingen aning om vad det var för tomat jag köpte på NK cirka år 1990.... Den var lika skrynklig som på din bild och kostade hundratals kronor kilot. Ingen kunde säga vad det var, men skrynkligheten och priset lockade min nyfikenhet. På Allt om Trädgårds forum lyckades vi komma på att det ar en piennolomat.
Det är en liten söt tomat med god hållbarhet. Bilderna är från juli i år och tomaterna är skördade i oktober 2016. Om vi har topp-5-listan så kommer de tyvärr inte med, konkurrensen är för hård. 
Tomàquet de Penjar Can Bogunyà
En lite större tomat än de allra minsta, ca 50-80 gram. Den har hög syra och är inte så söt men god mitt i vintern. God som salladstomat, alldeles finfin tillsammans med mozzarella när en vill drömma sig bort till sol och värme. Den är hållbar och fast i köttet innan den torkar och skrumpnar ihop. Dock tar den ganska stor plats att odla då den är yvig. Jag gillar den skarpt och skulle jag endast få välja 5 sorter skulle nog denna vara en av dem. 


Tomàquet de Penjar Petit del Ramallet

Detta är den minsta som jag har odlat tillsammans med Kennths Piennolo och Vesuvio Giallo. Den är dock mer rund i formen än de andra två och har något tjockare skal. Hållbarheten är god, troligen tack vare det tjocka skalet - sista bilden är 14 juli 2017. Det är en saftig och söt tomat med sina 25 gram och plantan producerar bra. Vill en ha många små och hållbara vintertomater rekommenderas denna. 


Tomàquet de Penjar Mallorqui

Saftig tomat med låg syra och lite sötma ca 25-30 gram. En mycket hållbar tomat som är god fortfarande i april. Plantan ger många tomater i stora klasar som behöver gallras lite för att få större tomater. Påminner en hel del om Petit del Ramallet men är något större. Dessa tomater används enligt mig med fördel som mattomater det vill säga, tillagade i någon form. Jag är mycket förtjust i dessa med olivolja, vitlök och rostade i ugn. 

Tomàquet de Penjar från gården Mas Galceran + Barcelona


Dessa frön har jag fått från en vän för några år sedan som bor i Katalonien. Hon har hämtat tomatfrön från en tomatbonde som odlar ekologiskt på gården Mas Galceran i San Miguel de Fluvia. Himla tacksam, än ett tack till Fullblodsekologen - jag fortsätter att odla dem de är mina favoriter!

Fullblodsekologen hade pratat med "sin" grönsaksodlare och han hade fått tips av en äldre man att om man doppade snöret med tomater i havet, alltså i saltvatten så ska tomaterna hålla ännu längre. Lite spännande, odlarskrock eller ej. 

Mina Tomàquets de penjar har vägt från 50-6o gram och uppåt, den största 90 gram. De är tjockskaliga som andra vintertomater som till exempel piennolo-tomater men jag upplever att dessa är sötare och smakrikare.

Den är god och saftig fortfarande i december, det vill säga att den duger även som "färsk" tomat i sallad eller som tillbehör. Man är inte tvungen att gömma den i maten eller använda den som mat-tomat. I februari börjar den visa på tendenser på att inte vara så vacker längre. Kanske kan en få den ännu mer hållbar om den förvaras något svalare än rumstemperatur? I april, maj är den ganska tråkig och en heldel blir hönsgodis. Sista bilden längst till höger är från juli -17 och då är den nästan mumiefierad. 

Jag har även provodlat tomater från Barcelona som skulle vara samma lika sort. De blev något mindre men skapligt lika dessa. Ja de är ju i allafall hängtomater utan tvekan och fungerar lika bra även om jag gillar mina eko-hängisar. Tomaterna på bild nr 2 från vänster är Barcelonatomaterna.



Tomaterna hängandes 16/17 i mitt kök

På bilden ser ni tomaterna hängandes i mitt kök, nerifrån och upp: december, mars och juli (idag).

Tomater från vänster till höger:
Kenneths piennolo x2, Vesuvio Giallo, Petit del Ramallet, Ponderosa, Can Bogunyà, Ponderosa, Mallorqui, Ponderosa, Tomàquet de Penjar från Barcelona.


Hela experimentet handlar om att sortera ut de fem mest odlingsvärda (för mig) vintertomaterna för kommande år. Jag har odlat fler olika sorter som lovar stora skördar, goda tomater, lång hållbarhet, stora tomater mm. Men allt är ju inte guld som glimmar eller hur det nu var... Eftersom jag inte har hur mycket plats som helst har jag tänkt mig att hålla mig till 5 sorter av vintertomater: 

Topp-5-listan 

  1. Tomàquet de Penjar från gården Mas Galceran 
  2. Tomàquet de Penjar Can Bogunyà
  3. Ponderosa
  4. Vesuvio Giallo
  5. Tomàquet de Penjar Mallorqui

🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟


Lite mer inspiration:



Ponderosa i taket:  En kort video
















Andra som har skrivit om vintertomater:

Tomatfrön att få tag på:
  • Ekoplantan säljer både plantor och frön av Vintertomater: Ekoplantan
  • Gourmetgarage kommer få in återigen till nästa odlingssäsong: Gourmetgarage
  • Jag har köpt frön från Les Refardes som har ekofrön! Les Refardes

Har du några erfarenheter av vintertomater? 
Berätta gärna!

2 kommentarer:

  1. Hej. Jättefint inlägg om vintertomater! Jag fick upp ditt inlägg när jag sökte på Tomàquet de Penjar Mallorqui. Ska odla den för första gången i år.
    Jag har själv en nystartad blogg och tänkte skriva om mina tomatsådder. Men eftersom jag inte har någon erfarenhe t av att odla vintertomater tidigare undrar jag om det är ok att länka till ditt inlägg. Får jag också lov att använda en bild på just Tomàquet de Penjar Mallorqui? Hälsningar Yvonne Bjerregaard www.skabarafixa.com

    SvaraRadera
  2. Hej, du skriver så trevligt om dessa vintertomater, själv har jag fryst mina tomater för att ha under vintern . Men detta du skriver ger mig mersmak att pröva. Så min fråga är Var får jag ta på frön till dessa du satt upp på fem-listan. mvh pia

    SvaraRadera