27 nov. 2015

Fredagsfunderingar - Varannan grön!

I flera år nu har vi försökt att äta mer grönt både till vardags och fest. Alltså inte bara fler vegetariska rätter utan även mer grönt till kötträtter. Och om sanningen ska fram så går det bra i perioder, ibland äter vi mycket grönt och ibland blir både det ena och det andra men mindre grönt. Vi är allätare med goda intentioner!

Vad är grönt? Jag använder ordet grönt även om röda grönsaker ;-) Med grönt menar jag alla vegetabiliska råvaror, både köpe och egenproducerade. När vi köper grönsaker eller frukt, så blir det helst ekologiska eftersom de ligger närmast egenodlade grönsaker så som vi odlar.

Mitt mål är att vi ska äta gröna rätter utan att faktiskt fokusera på att det är vegetariska rätter. Jag vill att det ska vara endel av normaliteten hemma hos oss. För att komma till det stadiet där gröna rätter är vilken mat som helst tror jag att vi ska lägga i ytterligare en växel; varannan rätt grön! 

Fokus kommer att ligga på middagarna då vi oftast äter matrester till lunch. Linser och bönor kommer nog att användas flitigt samt rotfrukter. Det äter vi ju redan men jag gissar på att de blir en viktig basföda för att de mättar bra och ger bra med energi. Det roligaste blir nog fredag eller lördagsmiddagarna med grönt men så är det väl ändå. Många tråkiga vardagsmiddagar kompenseras upp med lite godare helgmiddag?

Fördelarna med varannan grön? För mig handlar det om att delvis minska köttkonsumtionen eftersom jag har problem med stora delar av köttindustrin och med att köttproduktion är en stor miljöbov. Det vill säga det är ett sätt att styra marknaden om man väljer mindre köttprodukter samt en miljövinst. Jag är inte naiv som tror att mina val kommer förändra världen här och nu men jag tror att du och jag är en del av förändring om vi vill.

Hälsoaspekten är en fördel. Att minska sitt köttätande har visat sig ha positiva effekter på hälsan. Tyvärr finns det många samband mellan cancer och kött även om livsstil och andra saker påverkar. Men det är helt klart en anledning till att minska sitt köttätande.

Sist men inte minst så tänker jag att utbudet av mat och variation ökar. Det blir nya rätter och nya smaker som jag kan ägna lite nyfikenhet till. Spännande nya kulinariska måltider är en förhoppning! Kanske blir jag ännu mer nyfiken på "thaiköket" och indiska maträtter som innehåller mycket vego. Eller varför inte medelhavsinspirerad vegetarisk mat?! Jag kommer garanterat både härma och inspireras till att göra eget.

Jag ska försöka lägga upp recepten från Varannan grön, kanske någon mer blir inspirerad?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar