16 nov. 2013

Torkad svamp blir svampflingor!



Trots att det är mitten av november så går svamptorken i ett här hemma. Och jag är så himla glad för att det fortfarande går att plocka trattkantareller. Och en och annan gul kantarell också! 

Vad gör jag med svampen då undrar någon? Jo, trattkantareller och svart trumpetsvamp torkar jag tills den blir snustorr. Sedan mixar jag svampen och lägger upp i burkar för förvaring. Skulle vilja köpa lite snygga burkar till dem men det duger gott med dessa som jag brukar ha till marmelad och sylt. Svampflingorna lägger jag i såser och grytor. 

1 kommentar:

  1. Visst är det underbart med svamp. Jag har ännu inte hittat trumpetsvamp... letar som en tok varje år. Det var så torrt här så det som såg ut att bli ett bra kantarellår har blivit ett magert sådant. Väldigt få trattisar!!! Men oj vad sopp! Blodsopp är min nya favorit. Har du testat lökbroskskivling? Helt grymt bra kryddsvamp - smakar vitlök! Perfekt att torka och mixa som du gör med övriga godbitar.
    Nu - ut i skogen...
    Kram M

    SvaraRadera