4 juli 2013

Fläderblomsdryck - en favorit i repris!


FLÄDERBLOMSDRYCK
Ca: 2,5 liter färdig saft/dryck. Receptet kan dubbleras. Själv brukar jag göra i 
10 liters hinkar. Jag minskar på sockret och fryser in så blir det mer som en måltidsdryck. Eller rättare sagt, jag dubblerar receptet men inte sockermängden. ;-)

• 20 klasar fläderblom
• 1,5 liter vatten
• 2 kg strösocker
• 2 påsar citronsyra 40-50 gr
• 2 st citroner.

Rensa blomklasarna från allt grönt.
Lägg dem sedan i lättsaltat vatten ca: 15 minuter så att allt småkryp lämnar blommorna.
Skölj dom sedan under rinnande vatten.
Lägg blommorna i en stor kastrull eller hink. Jag använder en "mathink" då jag gör dubbel sats.

Koka upp vattnet och blanda i socker och rör tills det har lösts upp.
Ta lite av det varma sockervattnet och blanda i citronsyran. Rör om så det löses upp. Häll lösningen i sockervattnet.

Riv skalet på citronerna och rör ned. Om du har möjlighet kan du köpa obesprutade citron. Eftersom man använder skalet föredrar jag ekologiska citroner. Man får nog med gifter i sig ändå...
Pressa citronerna och häll i saften. Slå sockerlagen över blommorna medans den är het.
Sätt locket på kastrullen och låt den stå i fyra-fem dygn.

Sila sedan saften genom silduk och tappa upp på väl rengjorda kalla flaskor. Eller gör som jag gör, fryser in drycken i frysaskar/påsar. Men man kan nog inte spara på flaskor om sockermängden är reducerad eftersom socker inte bara sötande utan också konserverande.

1 kommentar:

  1. Fläderblomssaft är bland det godaste jag vet! Brukar köra ett mer koncentrerat recept med mindre socker och gott om syra:

    20 klasar blommor
    1 liter vatten
    0.5 kg socker
    2 citroner
    50 g citronsyra

    Skulle nog tippa på att blanda 1+2, men man kan ju koka den mer. Bara att hälla i en plastlåda och in i frysen. Då går den utmärkt att karva med en sked/glasskopa och direkt ner i glaset :) Jag brukar dock göra en fyrdubbel sats i en 10-litershink *gott*

    SvaraRadera