9 juni 2013

Blominlägg - purple!


Jo Bondjäntan har flowers i sin trädgård även om hon är bladfrälst toka och mestadels odlar grönsaker. Jag har ju på senare år (senaste 2) försökt mig på några olika rabatter och ni ska så småning om få se dem. När de är färdiga... för detta är ett evighetsprojekt. Anyway, så är denna Allium en av mina favoriter. Jag har den i två rabatter och jag älskar den.  Skulle gärna ha vita också... som ett fyrverkeri! 

Den första rabatten som jag började med ligger i kanten av Meditationsträdgården och är en så kallad stäppsalviarabatt. I den har jag endast stäppsalvia i mängder och Alliumbollarna. Allium är köpta medans alla 90 plantor av stäppsalvia är frösådda med mycket pyssel. Förra året hade jag även mörklika petunia i kanten som också var frösådd men det har jag inte hunnit med i år. 



 I den andra rabatten, som är gamla knölklockerabatten har jag kryddsalvia med mörka blad, olika sorters stäppsalvior som jag har dragit upp och isop som jag har sticklat fram. Och så Alliumbollarna! :-) På kanten har jag en svart-lilabladig fläder. Så snygg! Men nu har jag upptäckt att knölklockan inte är borta! Nope, ser "tusentals" blad som tillhör knölklockan. Och jag som trodde att jag hade lyckats att utrota den... :-( Jag får nog börja om.... och rädda det som räddas kan. Men det får jag ta efter midsommar.

Och snart kommer det ett bladinlägg :-)




4 kommentarer:

  1. Hur vackert som helst!
    Mina stora salvia dog denna vinter. Att så salvia har jag inte haft en tanke på, jag köpte en ny liten planta.

    SvaraRadera
  2. Vilken maffig bild !
    Jag är så nyfiken på ditt stäppsalviahav .. ser fram emot bilder !
    "Dina" fröer har nu blivit plantor som jag håller på att plantera ut .. gösslar lite varstans med dom .. både i kruka och perennaland .. skall bli kul när de blommar. Något "hav" blir det inte i år .. men kanske nästa år !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  3. Vackra bilder! Visst, lite blommor får det väl lov att vara fast jag gillar ju också bladväxter med struktur som är vackra en hel säsong i trädgården.

    Ha det gott i försommarens grönska!

    SvaraRadera