16 maj 2013

Jordmakeriet får en makeover!


Kommer ni ihåg min utmaning om att visa sin fulhörna?! Det var i maj förra året och inte har det hänt mycket i fulhörnan på ett år om man tittar på det estetiska. Men nu ska min fulhörna, jordmakeriet som faktiskt är hjärtat i trädgården få en ansiktislyftning, det är den värd!

Så mitt i alla andra projekt startar jag även detta! Jag vet att det är min akilleshäl, att starta många projekt samtidigt men det är så mycket som inte blir genomförbart så länge det inte är omgjort i jordmakeriet... Och nu är det inte jag som bygger ;-) utan maken har fått det uppdraget! Tänk vilken tur jag har som har BOB :-) ("Bär och bygger" eller "betalar och bygger" beroende på behovet!)



Den största förändringen blir kompostfacken. Det blir tre vanliga kompostfack på vanligt vis och sen blir de två till... en förlängning på detta bygge. De två kommer ha öppet från framsidan också förutom ovanifrån. Ni får se sen när det blir färdigt. Ja alltså när kompostanläggningen är färdig :-) Det tar nog lite längre tid att få hela jordmakeriet färdigt som jag vill ha det. Men nu är vi en bit på väg!


5 kommentarer:

  1. Haha, fulhörnor har vi ett par av, en riktigt stor där den rådjurssäkra perennträdgården ska inrättas. Någon gång :-)

    Komposten är dock i sin ordning och frambringar härlig mylla. Varmkomposten går fort, eklövskomposten tar tre år innan den blivit användbar jord som då måste siktas.

    Nu ser det härligt redigt ut med erat jordmakeri.

    SvaraRadera
  2. Och jag har precis skrivit ett inlägg om att ens FÅ HA en kompost! Men idén med ett jordmakeri är ju faktiskt helt förtjusande. Lycka till med iordningställandet!

    SvaraRadera
  3. Vad härligt tillfredställande att får ordning på sin fulhörna! Just nu kämpar jag med att bortse från allt fulgrus som ligger över hela tomten, och fokusera på de fina delarna som vi har gjort. Men det är bara det att jag har gjort lite fint, överallt. Inget har blivit riktigt klart... Men men, bit för bit så faller det på plats.

    Jättekul att läsa om hur du ska göra med din kompost. Jag har inte riktigt kommit underfund med hur jag ska ha det än, så i år kör jag gamla nätvarianten så länge.

    Kram Malin

    SvaraRadera
  4. Kommer att bli super bra ... jordmakeri, vilket härligt ord !
    En BOB skulle man ha ... skulle också behöva ett jordmakeri,
    "Dina" stäppsalvior har kommit upp så fint och kommer att bilda vakra sjok i trädgården i sommar !
    Ha det så gott och lycka till med projekten !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  5. Hej! Hittade hit till detta inlägg när jag sökte på "två eller tre fack". Håller på med ny kompost nu och söker efter all information .Ser att du börjat bygga . Använder du vanliga obehandlade bräder ??Kram

    SvaraRadera