23 maj 2013

Brahma



Rudolfo i egen hög person! Han och hans höna sparar jag från den nuvarande hönsbesättningen. Jag gillar Brahma för bådet fluffet och det höklika utseendet. Och så det lugna sinnet! Rudolfo är verkligen lugn och trevlig. Och så gillar han mig ;-) Han följer mig vart jag än går i trädgården...

Nu är inte alla lugna och fina, vi har haft en Brahmatupp som fick lite storhetsvansinne när han hade lyckats jaga iväg räven. Efter det ville han beskydda hönorna även från oss... det vill säga, han började hoppa på oss när vi vände ryggen till!

Kanske att jag skulle behövt honom igen, eftersom räven var på besök tidigt i morse vid fyra tiden. Som tur var väckte hunden mig och vi gick ut för att jaga bort räven med lyckat resultat. Så jag borde kanske rigga en ala Pettson och Findusfälla... ;-) För när räven vet var delikatessrestaurangen finns då blir det svårt att stoppa henne, särskilt om hon har ungar i boet att mätta.



Här är bilder på några av föräldradjuren till Brahmaäggen som förhoppningsvis blir små söta kycklingar. Och så småningom stora stolta hönor och tuppar! Det finns också vita och vit-svarta föräldrapar från en annan linje som jag inte har på bild.

Brahman är stor, från 3 kg upptill 5 kg och 75 cm hög! Jag hoppas att jag så småning om kan para olika linjer med varandra och få fram fina friska djur by my self! Jag hoppas på ytterligare ägg eller kcyklingar från en person som har sååå vackra Brahmor. De är sjukt fina, titta in hos Brandkårsskogen får ni se! Då skulle jag ha tre olika linjer att arbeta med och många färger.

Spännande! 
Nästa inlägg blir om Maranerna! ;-)


2 kommentarer:

  1. Intressant - kan inget om Brahmor men de verkar så härligt köttiga (sorry) och vackra!
    Jo tuppar med storghetsvansinne kan ju bli lite tröttsamma...
    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Tänker på dig lite då och då Malin!

    SvaraRadera