14 mars 2013

Bönlistan 2013 (kanske)

Ja nu ska vi se... Detta är årets bönlista som har förändrats flera gånger och hinner säkert förändras innan bönorna ska ner i jorden. Dessutom är jag osäker på några sorter, alltså om jag ska odla dem eller inte. Ni förstår, plötsligt fick jag flera sorters bönor från NordGen som inte var med i ursprungsplanen :-)

Pronto  Phaseolus vulgaris
Brytböna - en fin Haricot Vert böna. Slanka fina baljor på låg grön buske, ca 35 cm. Utvecklings tid 64 dagar. God.

Burro di Rocquencourt 
En fransk vaxböna som är en gammal kulturarvsort. Jag har haft den i flera år och tycker den är så himla god och produktiv. Låg buskböna och med en utvecklingstid på 56-60 dagar!

Trionfo Violetto 
Störböna från Italien, en kulturarvsort. Vackra mörka lilafärgade baljor och bönan har en lite nötig smak. Nyhet.

Sairala Vicia faba L En bondböna eller åkerböna som det också kallas, gammal sort från Finland. Tidigmognande små bruna till violetta bönor. Ska bli mycket spännande att se bönorna sen när jag öppnar påsen. Korta upprätta baljor med cirka fyra bönor i varje balja. NordGen-frön

Bohus Delikatess Vicia faba var.faba L 
En bondböna eller åkerböna. Jag hittade ingen fakta om denna gamla sort men Anette "Dagliljan" hade följande info: I Lantmannens Uppslagsbok står att Delikatess även heter Bohusläns åkerbönor och trivs bäst på lerjord med mycket stallgödsel. Radavstånd 30-60 cm, fröna ges till hästar och andra djur. NordGen-frön  Undrar om den går att äta då...? Annars får det väl bli hönsfoder i värsta fall. 

Aguadulce Vicia faba
Vi får se om jag odlar även denna... har inte bestämt mig. Jag har haft den några år och jag tycker den verkligen drar till sig löss. Kanske alla bondbönor gör det?

Bråvalla Glycine max. L Merr. 
En soyaböna av Sven Holmbergs förädlingsprogram som varit intagen på på den svenska sortlistan. Bråvalla fanns på marknaden från 1975. En lågväxande sort. NordGen-frön

Bergsgubben Phaseolus vulgaris var. vulgaris
En till nordisk kokböna från Norge som också kallas för trädgårdsböna. Det är en tidigmognande buskböna med bråbruna vackra bönor.  NordGen-frön

Gauks, Gotland Phaseolus vulgaris var vulgaris
Kallas för trädgårdsböna eller kokböna. från Sverige. En äldre sort från Gauks, Lau socken Gotland. Det är en buskböna (låg) som är tålig även under dåliga väderförhållanden. Bönorna är spräckliga, med beige grundfärg och röda fläckar och strimmor likt Borlottibönor.  NordGen-frön

Borlotto lingua di fuoco nano Phaseolus vulgaris
Borlottoböna/Spritböna Halvhög, 75 cm. rödspräcklig liten borlottoböna. Späda baljor är goda som brytbönor. Bönorna spritas när baljorna har mognat och torkat. Används som kokböna.

Båstad  Phaseolus vulgaris
Spritböna/kokböna som är en kulturarvsort. Brunspräcklig gammal kokböna på låg buske, ca 40 cm hög. Ska mogna tidigt och ha bra kokegenskaper. Odlad och bevarad av Agneta Börjesson. Bönan ser ut som en borlottobönan Lingua di fuoco tycker jag.

Yin Yang Phaseolus vulgaris
Spritböna/kokböna som har typ yin och yang-teckning i svart och vitt. Bönorna är ca 1 cm långa och baljorna blir ca 15 cm på en låg buske ca 40 cm. Kan ätas som brytbönor när de är späda och spritas när de är fullmogna. Nyhet.


Sen finns det ju några som ligger på önskelistan (!):
  • Hutteriternas soppböna
  • Bruna bönor från Ornakärr
  • Gotländsk spräcklig kokböna
  • Signe
  • och kanske en sort som heter "Mechelse Tros" - the Mushy Pea Bean

Någon som vet var jag kan få tag på någon av dessa? Eller någon annan sort som jag borde odla?
Nästan så att jag skulle kunna tänka mig att ta bort några andra grönsaker för mer plats till bönor. Men bara nästan. Jag menar, bönor är vackra, goda och näringsrika!



   


14 kommentarer:

  1. alla bondbönor drar till sig löss. toppa dem när du tycker att de satt baljor tillräckligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag misstänkte det... Ja det där med toppa, måste komma ihåg.

      Radera
  2. Signe har jag men jag ska odla den i år. sen kan det hända att det blir utsäde över :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja säg till... (håller tummarna för god avkastning!)

      Radera
  3. HEJ hejhej

    oj nu blev jag rusigt glad!
    Jag har en påse med 14 stycken Hutterite Soup Bean från 1750 som du gärna kan få.
    Jag lägger påsen på lådan.

    Kram från Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj Malin, du är väl för gullig!
      Tack snälla och stora kramen till dig!

      Radera
    2. Hej upptäckte att kuvertet till dig inte blivit lagt på lådan! Låg i baksätet på bilen... men nu så...

      Kram

      Radera
  4. Båstad är av intresse, dock inte i år.

    SvaraRadera
  5. Intressant blogg du har!
    Jag hade tänkt att beställa Burro di Rocquencourt hos Gourmet Garage, men frakten blev så dyr...
    Vet du nåt annat inköpsställe?
    Nu ska jag surfa tillbaka bland dina inlägg här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla!
      Japp, Runåbergs har också http://www.runabergsfroer.se/?p=452

      Radera