11 nov. 2012

Så tokigt jag kan handla....

Jag har några favorittidskrifter som jag har valt att prenumerera på. Hade fler tidigare men bestämde mig för att hålla mig till fyra... att jag fick läsa på biblioteket om det var något utöver dessa fyra. "Tänka till före" och "konsumera smart" är några ledord som jag försöker leva efter. Men det går ju si så där ibland!

Jag fick ett erbjudande och nappade. Och jag är så missnöjd! Jag fick ett erbjudande om att prenumerera på tidningen Amelia till "ett bra pris" och jag tackade ja. Varför...? mer om det snart. Men eftersom jag har mål att inte konsumera mera så skulle jag ju välja bort en tidning som jag redan hade... Det var inte lätt men jag valde bort Camino. För jag kunde inte välja bort Åter, näe vet du vad. Det kommer aldrig på frågan!

Åter är... ja, ÅTER! Den handlar om självhushållning, självförsörjning och alternativt boende. Man berättar om sitt liv, sina försök till självförsörjning och alltifrån odling till djurhållning. Det beskrivs hur man gör verktyg, hur man jagar, bygger timmerhus och ystar ost. You name it! Allt man kan önska finns där. :-) Ja ni hör ju, hur skulle jag kunna vara utan denna tidning?

Och att välja bort ORDFRONT? Näe, det är det enda vettiga samhällsmagasin om man frågar mig. Tidningen lyfter fram alternativa perspektiv för att vara motvikt mot likriktningen och maktkoncentrationen i de etablerade medierna. Allas lika värde, demokrati och yttrandefrihet är viktiga ämnen som den tar upp.

Allt om trädgård är en kär vän som lyfter mörka och tunga dagar. Särskilt mörka vintermånader! Så Allt om trädgård med all härlig inspiration fick också vara kvar, jag menar, trädgård ligger varmt om hjärtat. Och då föll lotten på Camino. :-(

Varför tackade jag ja till Amelia är en stor fråga. Men jag ska försöka förklara. Jag har under hösten bytt jobb och det är så himla roligt och spännande. Absolut, rikligt med nya utmaningar och jag trivs väldigt bra. MEN jag är en riktig OUTSIDER med alla mina tankar om less is more; konsumera mindre, handla kvalité när det gäller mat, äta mera vegetariskt, odla själv, göra själv och så vidare.

Och ingen fara, jag trivs med att vara jag men jag har väldigt lite gemensamt med folk på arbetsplatsen... och jag behöver knyta an. I mitt uppdrag behöver jag en större kunskap om vad gemene man sysslar med på fritiden, vad man ser på tv, vad man shoppar... jag behöver kunna vara med i samtalen på fikarasten! Så jag tackade ja till Amelia, jag hoppades få mer att samtala om, att knyta an med andra. MEN shit vad jag tyckte tidningen var tråkig :-( Man har verkligen olika smak och detta var inget för mig. Så tokigt det kan bli.

Så vad gör jag nu? Jo jag står ut med mina sex nummer av tidningen och jag ska verkligen inte göra en lika dan tabbe igen. Tänker att jag tar med mig tidningen till jobbet, kanske någon annan kan uppskatta den? Vore ju helt galet med slöseri på jordens resurser om jag lägger den in i pappersinsamlingen direkt...

Sedan får vi se om det blir Camino igen... eller kanske finns det nåt annat spännande som ni läser som jag inte har hittat än? Vad är din favorittidning?

Ha en skön dag!

8 kommentarer:

  1. Oj, jag vet inte om jag kan råda dig. För ganska många år sedan så gjorde jag mig av med alla tidskrifter, inklusive trädgårdstidningarna. Det blev bara för mycket av tramset, kändisreportage, glassiga, snabba lösningar som inte har någon verklighetsförankring och så denna massiva reklam.

    Men en tidskrift som åkte med i bara farten har jag ångrat att jag sa upp..

    "Natur & Trädgård" fri från reklam och seriösa, forskningsbaserade artiklar. Innehåller massor av nyttigheter..både ätbart och det som ögat kan njuta av.

    Gunilla/Hagtorpet

    SvaraRadera
  2. Själv tänker jag som dig, mindre antal tidningar. I bla Holland kan man prenumerera på begagnade tidningar! Man får dom när de är läste ett tag efter utgivningen - snacka om smart återanvändning.
    Nu fick jag anledning att tänka efter vilka och varför vissa tidningar kommer hit.
    Filter - lååååånga reportage om allt möjligt intressant
    Mat & Vänner - underbar mattidning med intressanta reportage
    Allt om Trädgård - som jag tyvärr håller på att tröttna på
    New Ceramics - Europeiskt keramikmagasin
    Hemslöjd - går ej att vara utan
    Skånemagasinet - som nyinflyttade är den en snabbguidning in i kultur, mat och sevärt på ett utmärkt sätt
    Kram från mig

    SvaraRadera
  3. Lätt att det blir för mycket tidningar, inte billigt...

    SvaraRadera
  4. Ja jag har också gått på det. Man står där i affären och tänker, jösses jag traskar runt i blåställ hela dagarna, jag booorde verkligen uppdatera mig lite vad som är inne och trendigt...och sen ångrar man sig grymt, för det finns inte en rad som är intressant i de där blaskorna. Men ge den du till nån som uppskattar den, eller lägg den i ett väntrum.
    Min bästa tidning är Odlaren som jag får i föreningen FOBO. Annars brukar jag inte prenumerera men just nu har jag Natur och Trädgård, den är jättebra. Fast går ju lika bra att läsa på biblioteket, jag brukar låna deras tidningar istället för att prenumerera.
    Ska jag köpa en trädgårdstidning får det bli English Garden, bra att träna engelska och latinska namnen på växter. Dessutom gillar jag engelsmännens inställning till trädgård.
    Annars har jag just nu hittat två spännande tidningar som jag är lite sugen på: Organic gardening : http://www.tidningskungen.se/tradgard/organic-gardening
    Permaculture Magazine http://www.permaculture.co.uk/
    Ha det gott
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  5. Väldigt intressant att läsa om dina tidskriftsval. och försöken att få samtalsämnen som alla andra (på arbetsplatsen). Jag känner så väl igen mej.
    Jag brukar slinka in på biblioteket och läsa en del tidskrifter men bara för mitt eget höga nöjes skull. Vi, Vi läser, Hemslöjden, Form, Antik o auktion, Allt om trädgård, HemTrädgården. T ex.
    Solsidan på tv ser jag emellanåt för att hålla koll vad som gäller i storstadsvärlden just nu, haha ;-)

    SvaraRadera
  6. Gård och Torp prenumererar jag på, den tycker jag är bra. Där slipper man läsa om kändisar, och att konsumera nytt och dyrt hela tiden.
    Kram från Siv utan blogg!

    SvaraRadera
  7. Jag unnar mej EN helt underbar tidning, the Jeanne d'Arc Living magazine. Köper sen på loppisar och fixar till själv, mycket bra reportage om hur man tex målar och restaurerar möbler, i senaste numret om att göra egna julpynt i gammal stil (återanvändning!) och något recept i varje nummer med aktuella (ekoligiska) råvaror.
    Köper ibland nån trädgårdstidning på loppis, är visserligen ett par månader gammal men är ju nästan gratis
    och knappt använda. Söker även mycket information och inspiration på nätet då det gäller trädgården.

    SvaraRadera
  8. Åh! Jeg liker bloggen din kjempegodt! Takk :)

    SvaraRadera