25 sep. 2012

Syra själv!

Är det något jag har gott om så är det kokböcker och trädgårdsböcker. Man kan säga att jag har en passion vad gäller litteratur ;-) Vissa böcker lånar jag på biblan medan andra köps in och används om och om igen. 

Nu har jag utökat min samling med Tareq Taylers Sylta, safta och lägg in och Syra själv av Karin Bojs. Tareqs saftande och syltande i all ära men Karins bok om att syra grönsaker slår högt! 

Vissa böcker bara kliver rakt in hjärtat och hittar en plats där. Kan hända att jag är mycket mottaglig för mjölksyrning som ämne och just därför passar boken. Men den är inte bara intressant och innehållsrik utan har även vackra foton. 

Hon tar upp olika syrningsrecept med grönsaker, hur man syrar i världen och historik, kemi och biologi, hälsoeffekter med mera. Eftersom jag fick den igår så har jag endast hunnit bläddra lite snabbt i den men jag är övertygad om att det blir en "favvobok". 



I helgen blir det till att syra! ;-)

11 kommentarer:

  1. En bok om att syra grönsaker måste man ju bara ha. Det blir nog till att besöka adlibris.. ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag har läst en del om detta med syrning men aldrig provat. Återkom gärna när du provat så kanske man jag få lite tips och inspiration.

    Ha en skön kväll
    //Jenny

    SvaraRadera
  3. Precis vad jag letat efter! Tack för tipset, köptes på Bokus! :) Mia (som också är en bibliofil...)

    SvaraRadera
  4. Beställd om ett ögonlock!
    Blir det mer salva snart...
    undrar försynt en behövande Malin

    SvaraRadera
  5. Superbra, det är ett ämne som jag verkligen vill fördjupa mig i, det där med att kunna syra sina grönsaker själv. Det är ju inget svårt men jag har inte gjort annat är surkål. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  6. Har köpt boken. Nu håller jag på att syra morötter.
    Hoppas det blir bra. Nyttigt är det också.

    SvaraRadera
  7. Mums för syrade grönsaker. Och så nyttiga, sen. Roligt att du berättade om boken. Ska införskaffas.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  8. Tack för tipset - den skall inlånas!

    SvaraRadera
  9. Åh va bra tips. Har precis beställt en engelsk bok från Amazon, då kan Malin och jag byta böcker tror jag ;)

    SvaraRadera
  10. Hej Hej.
    Karin Bojs boken står på inköpslistan!
    Kommer den vackra lånade bilden från den boken?

    SvaraRadera