12 aug. 2012

Veckans vegorapport

Ja veckans vegorapport blir ju inget att skryta med. Och det tänker jag är något av syftet med inlägget, eller nja inte att det har varit ont om vegetarisk mat utan att förstärka och synligöra när det äts vegetarisk mat. Det finns ju redan ett tema runt detta ämne och det är köttfri måndag men då har jag ju Harvest Monday... och så tänker jag att jag skulle vilja äta vegetariskt flera tillfällen i veckan... så det får bli Vegorapport som tema istället med fokus på att få in fler vegetariska måltider under veckan.

Anyway, det ska erkännas att under den gångna veckan har inte den vegetariska maten varit under lupp. Nä, då har annat stått i fokus så som hur packar jag cykelväskan, hur får jag med mig allt, vad ska jag ha med mig i ombyte, ja allt praktiskt runt arbetsdagen. Och som om det inte hade varit nog så har mina tankar kretsat mycket runt de nya arbetsuppgifterna!

Men nu var det ju det här med vegetarisk mat under veckan som varit. Och vi äter ju mycket grönt till maten men nu tänker jag mer måltider där det animaliska är uteslutet. Eller inte helt och hållet, jag menar ägg och mjölkprodukter få lov att ingå i mina vegotankar även om de är animaliska produkter. Men måltider utan "kött" från vattendjur, fjäderfän, betande på fyra ben...

Inga middagar har varit helt vegetariska men en lunch blev det i alla fall.

  • Kikärtsbiffar med grönsallad - gjorde för två veckor sedan kikärtsbiffar med överbliven kokt potatis och örter. Stekte och fryste in till matlådor, praktiskt och gott. Dessutom ett smart sätt att ta hand om kokt potatis när det har det blivit över. Dessa biffar fick lite sallad från middagen dagen innan som tillbehör till lunchlådan. Gott och fräscht.

Skralt sa Bondjäntan! 
Bättre tag nästa vecka, planera mera och njut gott!

Tänkte nästan hoppa över inlägget då det inte är mycket att hurra för men... det är verkligheten, ibland lyckas man, ibland inte. Som sagt, tanken är att synligöra och förstärka, och förhoppningsvis inspirera till att äta mera vegetarisk mat!

Vad har ni haft för gott på matsedeln under veckan?


13 kommentarer:

  1. Har bla ätit sallad med vattenmelon, annat grönt och halloumi.
    Ätit tomatsoppa med chorizo. Kantarellmacka.
    Samt långkokad köttfärssås med zucchinipasta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här blir det nog också kantarellmacka eller omelett med kantareller....

      Radera
  2. Hej på dig
    Du reflekterar och delar med dig - det räcker det med. Tack!
    Vi äter vegetariskt spritt under veckan utan aktiva planer. Här har det plockats kantareller som skall bli en paj ikväll. Glöm inte svampen som vegetariskt alternativ!
    Här har det testats olika sorters potatis i veckan, En favorit Maris Peer är galet god kokt, mosad varm med smör som grovt mos och framför allt - kokt kall skivad på rågbröd eller knäcke med majonäs och färsk lök. Vi äter nästan alltid smörrebröd till lunch här. Nästan alltid på gårdagens middagsrester. Annars har det i veckan ätits:
    Spenatsoppa med kokt ägg.
    Varm sallad med lättkokta bondbönor.
    Hemgjord halloumi med sallad med kall potatis, tomater och lök
    Tomat och löksallad till hemgjord chorizo.
    Vi älskar fisk och skaldjur så i frysen finns styckfrysta filéer som vi festar på flera gånger i veckan. Röken har använts i veckan - till frysta räkor - blir galet gott.
    Ikväll blir det grillade hamburgare med tillbehör.
    Kram på dig

    SvaraRadera
  3. Hej! Idag börjar vi vår självförsörjningsmånad så jag har verkligen försökt gnugga geniknölarna när det gäller vegetarisk mat. Dessutom har vi ju max 5 euro per dag att röra oss med. Idag blir det hembakta semlor med morots- och chilisoppa. Till middag blir det rotfrukter i ugn med halloumi och honung.

    SvaraRadera
  4. Hej Hittade ingen mailadress till dig så jag skriver här. Rebecca heter jag och jobbar på TV-produktionsbolaget Mastiff. Skulle gärna vilja komma i kontakt med dig för jag tror att du kanske kan hjälpa mig, Men jag gör det gärna genom mail. Så skulle vara tacksam om du svarar på min mailadress så berättar jag mera om vad det gäller. skriv snarast till rebecca.rusz@mastiff.se så berättar jag i detalj vad det gäller :-)

    Vänligen,
    Rebecca

    SvaraRadera
  5. Välkommen att besöka min nya blogg!

    SvaraRadera
  6. Vi åt linssoppa häromdagen när det var tomt i kylskåpet och ösregnade ute. Sedan har vi ätit hallomi, hummus, bulgur och grönsaker från trädgården en dag, och kålbaserad wok med jordnötter en annan. Fast det fick jag muta barnen med chokladtårta till efterrätt för att de skulle pilla i sig.... :)

    SvaraRadera
  7. Hittade just in på din blogg och har hunnit läsa lite inlägg bakåt i tiden. Har du fortfarande mycket ägg att göra åt? Det går ju alltid att tvätta håret med ägg! Jag vet, det låter kanske inte så mysigt, men om man tar reda på vad det är i vanliga schampo så är inte det heller så mysigt...
    Jag har provat äggtvätt, lätt uppvispat ägg blandat med honung, och var nöjd med resultatet. Är du intresserad tror jag det finns mer info på nopoo.se

    SvaraRadera
  8. Ser att jag blev helt anonym...
    ...jag som skrev om ägg som hårschampo.

    SvaraRadera
  9. http://x-handarbete-pyssel.blogspot.com
    Är adressen... ;-) Lätt förvirrad verkar det som...

    SvaraRadera
  10. Härligt inspirerande blogg du har..här tänker jag verkligen botanisera runt lite mer.. =)

    Hej så länge!
    Kraaaam
    Sanna

    SvaraRadera
  11. Nä, här är det alltför skralt med veg-maten tyvärr, recept mottages tacksamt! ;-) Har en familj där majoriteten är emot squash och aubergine (ja, barnen ogillar just nu det mesta utom råa morötter) och så hålls det igen på pasta, ris etc. Så det är liksom körigt att få till det. Dock har jag lagat kirskålsgratäng till viss förtjusning :-)

    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  12. först och främst, en riktigt bra blogg du har! Men på tala om nått helt annat, du vet inte vart man kan finna finger lime? Har försökt söka på den på internet men det går inget vidare..
    Ha det bra!
    /Cecilia

    SvaraRadera