1 aug. 2012

Projekten fortskrider med alla "vatten"...


Idag har jag ägnat mig åt lättare trädgårdspyssel medan maken och sonen har fått grovjobba! :-) Jag har fortsatt med plantförökningen som måste ske om jag ska ro alla mina planer i hamn med "vattenillusioner". Tre projekt med vatten ska göras färdigt; "honungssalviafloden" i meditationsträdgården, "lavendelsjön" också i meditationsträdgården och så det senaste, "salviaforsen" som ska leda en till meditationsträdgården.

Honungssalviafloden är faktiskt mer eller mindre klar, skönt - ca 90 plantor har jag drivit upp till den! Lavendelsjön är långt ifrån klar MEN plantorna är uppdrivna och idag har jag även toppat dem andra gång... så nu kan man nog förvänta sig en doftande pöl nästa sommar! Och det senaste projektet som blir en salviafors med många fler växter än salvia, främst ätbara örter eftersom jag gillar att det även går att äta. Det är gamla "knölklockerabatten" som får en makeover.

Idag har jag gjort sticklingar av vit isop, köpte två plantor och har typ klippt ner dem helt och gjort sticklingar. Jag hoppas verkligen att det funkar, det tog emot att klippa ner dem istället för att njuta av dem. Jag har också grävt upp plantor från andra planteringar, delat och sticklat; drakmynta, citronmeliss, vit oregano, olika stäppsalvior, vanlig kryddsalvia, olika sorters malört och lite annat smått och gott!


För drygt en vecka sedan stod jag och sådde en massa frön till "gamla knölklockerabatten"; rosa isop, honungssalvia, stenkyndel, vinterkyndel, olika sorters gräs, sandmalört, drakmynta och lammöron. Nog blir det en fin rabatt, i alla fall i mina planer ;-) Sen får vi se om jag lyckas hela vägen!


Jag brukar ju inte "outa" familjen men jag bara måste skryta över sonen. (Han har medgivit både bild och skryt :-) Medan jag har pysslat med fröer och sticklingar så har han hjälpt sin mamma med att bygga en brygga till meditationsträdgården och lavendelsjön!  Tänk att jag har en sån duktig och snäll pöjk! I morgon blir det till att måla den om vädret tillåter. Jag ser så fram emot att sitta på bryggan och lukta på lavendeln... och bara njuta!

Ha det gott alla goa vänner!



5 kommentarer:

  1. Oh, jag ser dina olika vatten framför mig. Tänk att få doppa fötterna i lavendelhavet... underbart helt enkelt!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Låter väldigt spännande med dina projekt! :) Ser fram emot fortsättningen! Även här ska kidsen få jobba imorgon, rensa ogräs och lägga plattor (tar nog inte bara en dag), fast jag kan inte släppa dem själva, direkt, men de ska få en nya hörna för skateramp och då får de hjälpa till lite med... Såg att du hade tomatillo på G - låter härligt, sådde mina alldeles för sent, så det blir nog inget i år... Ha det gott! :) Mia

    SvaraRadera
  3. Ser verkligen fram emot att få se det färdiga resultatet - låter fantastiskt!

    SvaraRadera
  4. WAAOOO .. vilket projekt !! Åhh vilket jobb du lägger ner på att dra upp så MÅNGA plantor ... är djupt imponerad !! Det skall bli så kul att följa dig!
    Lycka till med vattnandet !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  5. Detta låter verkligen så idylliskt. Du é verkligen duktig....
    ..även sonen gör ju ett bra jobb. Skönt att ha dessa rediga grabbar. Nu på tal om ngt helt annat, du anar nog :) men när
    du har en liten lucka i din dag kan du väl skicka en trädgårdsmästarsalva till mej :)
    Kramar från mej

    SvaraRadera