16 juli 2012

Ofrivilliga blåbärssticklingar!



Jag har ju lite pyssel för mig... typ flytta på växter mitt i juli (!) eftersom många har varit nergrävda i väntan på bättre plats. Eller för att jag har kommit på att nä, så där vill jag inte ha det.  Anyway, i förgår skulle jag flytta på mina amerikanska blåbär till "rätt ställe" så råkade jag tappa en spade på en av buskarna. Det resulterade så klart i att busken gick sönder något... 

Med ett annat pyssel färskt i minne, sticklingförökning av andra växter tog jag tillfället i akt att pröva föröka mina amerikanska blåbär. Inte för att jag är så himla förtjust i bären utan för att det är vackra växter och för att det vore roligt om jag lyckas. Det borde ju vara rätt tillfälle på året med förökning av blåbären? 


Och så blev jag ju tvungen att blanda jord för sticklingar som trivs i surjord! Jag är ju inne på det där med blanda till jord, jag önskar bara att jag hade jordmakeriet klart så att jag kunde producera mera själv och inte behöva handla vissa delar... 

Sticklingsjord till surjordsväxter blev följande:
Rododendronjord     1/3 del 
Torv                1/3 del
Sand                1/3 del 

Jag tog en hink av varje och denna gång blandade jag direkt i en mjölkback. Med plast i botten från en rododendronjordsäck håller den sandjorden kvar. Tänker att jag också ska försöka föröka ljung och då passar nog denna sandjord med.

Uppdatering: Man ska INTE använda torv som jag har gjort. Hillevi länkar en läsvärd artikel om just ämnet.... Ingen mera torv här alltså!


Jag har tre olika amerikanska blåbär och egentligen "söndrade" jag bara en... men jag blev så full i farten att jag tog sticklingar även från de andra två. Farligt att sätta en sekatör i handen på mig eller babbla om jord ;-)

7 kommentarer:

  1. Sticklingar på buskar funkar nästan alltid, blåbär har jag inte testat... annars väldigt många olika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir spännande att se om de tar sig...

      Radera
  2. Hej din stackare, alltid är det nåt, men bra att du kan vända det till en positiv möjlighet:-)

    Fresten hörrdu... använd helst barkmull! Torven är inte miljöbra alls...

    Varmkramar H. som mår ok tack för omtanken!

    http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/03/26/114639.htm#.T_1XhNqBV-g.facebook

    SvaraRadera
  3. Kära vän!
    Det är bra att du säger till, jag kan ALLTID lära mig mer! Jag vill ju leva miljövänligt och då är kunskap bra :-) och inte blir man väl fullärd någon gång.

    Sicken tur att jag "bara" köpte en säck med torv då... ingen mer torv här inte! Spännande artikel föresten, mera kunskap! :-) Men menar de vitmossa eller menar de lav? Har du koll på det? För ofta när folk pratar om vitmossa så pratar de egentligen om fönsterlav eller renlav.... men en professor borde väl ha koll?

    SvaraRadera
  4. Kul att se att du sticklar! Ska bli spännande att se hur det går! Själv använder jag numera mindre torv, men har inte slutat helt! Sedan bor vi på gammal sjöbotten så mycket av vår jord är naturligt nog torv. Men man kan ju välja vilken torv man handlar. Borde bli bättre med märkningen där! Tur att Hillevissan är med och kollar miljövänligheten! ;) Ha det gott! :) Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag sticklar massor just nu :-) Allt ska testas!

      Radera