2 juli 2012

Försöker hålla en hållbar livsstil ... (långt - tänker-högt-inlägg)


Intressant, förra inlägget handlade om att jag inte blir klar med saker och ting... och att jag borde kanske se lite på vad som görs och inte bara på vad som inte görs! Och i kommentarerna så slog man huvudet på spiken; jag behöver bli bättre på att ta hand om mina resurser! På bloggens förklaring om vad bloggen innehåller står det bland annat "Försöker hålla en hållbar livsstil som fungerar för hela familjen, dvs. för två tonårsbarn, maken och för mig själv och mina ideal."  


Försöker hålla en hållbar livsstil... man kan säga att det har gått sisådär med den saken. Eller, jo kanske, om man tänker på vad vi äter och hur vi får fram vår mat så stämmer de mycket bra. Om jag tänker på hur vi uppfostrar våra barn, rättelse; våra unga vuxna så stämmer det väl. Om vi tänker på miljöaspekten så jo... absolut! 


Men om jag tänker ego... nja... JAGET har jag inte fått till det med om jag ska vara ärlig. Jag har inte kommit i första rum hos mig själv. MEN jag är på väg att ändra och förändra.... men det tar tid att ställa om. Och kanske behöver jag hjälp med att ställa om? 


Många kloka ord har jag hört så som om man inte tar hand om sig själv orkar man inte ta hand om andra... jo gaaanska lääänge orkar man att ta hand om andra innan man tar slut. Det konstiga är att min familj har för länge sen sett att jag borde ta hand om mig själv men jag har så svårt att ställa om. Jag kan alltså inte skylla på dem och säga att de behöver mig... därför måste jag... därför gör jag... därför kan jag inte... och så vidare. 


Så hur ska jag förändra? Jo, praktiskt - så byter jag arbetsplats från ett jobb som har tagit mycket tid och engagemang till något nytt. Jag har sååå svårt att sätta gränser och arbetar tills jag blir klar. Problemet var att jag aldrig blev klar..... Nu har jag fått ett nytt jobb, spännande och utvecklande. Hur i all sin da´r ska jag sätta gränser? Jag tänker så det knakar... Problemet är att jag tycker om att ha många bollar i luften och jag är ganska bra på det också. MEN det där med gränser... 


Här hemma så har familjen redan påbörjat resan och jag kan hoppa på. Det vill säga, vi införde matdagar. Varje familjemedlem skulle ha sin matdag och med det kom också disken. Superbra... om jag inte hade sabbat det. Jag tror nog att det var jag som på nåt konstigt vänster tyckte att när jag hade tid så kunde jag ändå göra maten... någon dag. Hur korkat som helst! Skulle inte jag kunna sitta ner och vänta på maten? Bara sitta och inte göra något! Som sagt... jag kanske behöver hjälp att ställa om min hjärna?! Men jag tror att vi införskaffar matdagar igen, genast, pronto! 


Jag ska fortsätta att tänka på hur jag kan ta hand om mina resurser på bästa sätt. Det är en process som får ta tid, jag ska ju förändra ett helt tankemönster från att jag kan göra allt till att andra också kan! ;-)


Lev väl!

2 kommentarer:

  1. Lycka till! Rekommenderar boken Lev enklare av Gisela Linde som vägkost

    SvaraRadera
  2. Kloka ord och för oss, för jag är likadan själv, svårt att genomföra. Jag har börjat med att säga att jag måste få tänka när nya bollar är på gång. Även om mitt inre ropar ja, ja så svarar jag med att jag behöver betänketid. När det gått en dag eller två hinner klokheten ifatt och jag kan ta ett bättre beslut för ibland är det så att även om det är superkul så blir det för mycket. Börja så på nya jobbet "Låter jätteroligt men jag vill fundera en dag eller två" Funkar kalasbra för mig.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera