1 maj 2012

BOB is on fire!

Nä ingen brasa här inte utan det syftar till maken som bär och bygger! Maken blev namnad förra Nordiska Trädgårdsmässa av mig och Blomkronan. (Kommer du ihåg, Mari?) Kanske syftade vi då på bär och betalar... fniss... men i helgen har han burit och byggt! Han bygger det efterlängtade höns och tomathus som jag har drömt om i flera år. Nu så är det på G! 


Han har hunnit med en hel del, nästan hela stommen är klar. Sen ska det målas och plastas in. Under sommaren ska tomaterna bo i huset och under vintern blir det ett hönshus! Ja ja mensan, hönshus, tomathus och kompost, allt i ett! Jag har skrivit om det tidigare... här.

Vi ska fylla kistan med kutterspån på hösten när hönsen flyttar in. Sedan ger vi matresterna som vanligt till hönsen men behöver inte städa undan... det som inte äts upp av hönsen komposteras i spånet tillsammans med hönsspillningen. Varje vecka får man vända alltihopa så att förmultningen kommer i gång... och så får man vattna. Värmen som uppstår i komposteringsprocess ska hjälpa till att värma upp "hönshuset" så att det hålls över nollan. Om det blir "sibirienkallt" får man komplettera med värmelampa.

På våren flyttar hönsen ut och tomaterna in. Ja, även aubergin, tomaillo, chilisar och physalis får samsas med tomaterna som kommer ta den största platsen. Då åker hönsen ut och man "bränner" det som finns i huset genom att vattna ordentligt och vänder det några gånger. Efter några dagar planterar man sina plantor... eller jag planterar mina plantor;-) Nu i år, får jag hämta spånet i det gamla hönshuset så fort detta är färdigt. Många skottkärror blir det... Ett redigt motionspass kan man säga.

Jag ser fram emot motionera lite! :-)

Visst är "BOB" värsta bra?!

10 kommentarer:

  1. Bob äger!
    Wow jag skriver bara WOW!
    Så otroligt smart uträknat med "kretsloppet" med hönor tomater osv,
    Sa jag WOW?

    SvaraRadera
  2. Men vilka suveräna planer och jag håller med BOB är värsta bra!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Du är bäst! Ja BOB också. Men jag menar ditt kretsloppshus - suveränt! Jisses amalia en sån "uppfinning". Önskar er all lycka till med detta favvohus. Hälsa byggare BOB!

    SvaraRadera
  4. Ska bli olidligt spännande att följa detta projekt, för idén är bra, har själv samma planer dit vi flyttar härnäst men är så tveksam vad gäller värmen på vintern i hönserian, därför har detta stannat vid en tanke. Tror du att detta funkar även med får i en större växthus? Har sökt och sökt efter info på nätet men inte riktigt hittat några praktexempel! DU får bli mitt goda exempel jag sökt! Du är en föregångare, jäntan! Och inte BOB att förglömma!

    SvaraRadera
  5. BOB? Bug Out Bag eller flyktväska på svenska... Bland mina läsare var det nog en hel del som väntade sig något annat i ditt inlägg.

    SvaraRadera
  6. Wow, vad spännande!
    Tack för fröerna. De damp ned med posten i går :-)
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  7. Vad härligt att ni har börjat med höns/tomathuset.
    Då hinner du använda det i år =)
    (klart jag kommer i håg! *hihi* BOB var inte så glad över sitt nya smeknamn)
    BOB är en KLIPPA hälsa honom det!
    När får jag komma?? vi får höras... Kramis

    SvaraRadera
  8. Spännande! Har själv haft dessa funderingar i flera år men inte kommit till skott... Min BOB tycker inte att det är prio 1 och det är nog också en bidragande orsak till att det bara är på planeringstadiet ännu. Ser fram emot fortsatta inlägg om projektet.

    SvaraRadera