29 feb. 2012

Doftpelargoner!


I söndags var jag tillsammans med Mari på äventyr i det heliga pelargonernas land ;-) På Ekerö finns ERA garden som har pelargoner och åter igen pelargoner och en kunnig ägare. Jag som inte kan så mycket om pelargoner kunde fråga hur jag skulle sköta dem och vilken som var den finaste av sticklingarna.

Jag köpte några doftpelargoner samt "nåt" annat i pelargonväg. Här hade man kunnat lägga många pengar då det fanns mycket roligt att handla. Det som är spännande med pelargoner enligt mig är att de går att äta! Jag gillar ju saker som är vackra OCH ätliga. På odla.nu finns några roliga recept och en bra artikel. Vad sägs om pelargonglass, rosenpelargonkaka med glasyr, mjuk chokladkaka med pelargoner eller fryst cheesecake med pelargonsmak?

Jag har några pelargonsticklingar från förra året som jag har övervintrat och så fick jag några av Blomkronan. Dessutom fick jag en stickling av min svärmor av pelargonen jag hade köpt till henne. Det betyder att jag jag har en liten söt samling av pelargoner som jag måste ta hand om på bästa möjliga sätt. Inte trodde jag att jag skulle "samla" på pelargoner men ja ja, nu har ju min samling. :-)
  • Dr Westerlund- doftpelargon - stark söt rosendoft
  • Concolor Lace - doftpelargon - söt av nötter
  • Ashby - doftpelargon- fräch, fruktig doft
  • Charity - doftpelargon. ros och citron
  • Prince of Orange - doftpelargon -apelsin
  • Peache Creme -doftpelargon - persika
  • Mint Rose - doftpelargon - mint
  • Atomic Snowflake - doftpelargon-ros
  • ERAs Patricia - stjärnpelargon - limgrön med vita dubbla blommor
  • Springfield Black - engelsk pelargon- en av de svartaste blommor
  • namnlös, "nr 6" - gröna blad med vita kanter, rosa blommor (från Blomkronan)
  • namnlös, "nr 11" - mörk/ljus gröna blad med rosa blommor (från Blomkronan)
  • "nr 1" vildpelargon P Tetragonum. (från Blomkronan)

Japp det var pelargonerna ;-)


Tillägg: Nåt helt annat; är det någon som vet om det är tillfixat med blogger så att man kan svara på kommentarer för var och en som har kommenterat? Alltså inbäddad kommentar? Jag hade det ju i början när det var möjligt men det gav så många problem så jag tog bort det. Men det är en funktion som jag saknar.... Någon som vet nåt?

3 kommentarer:

  1. Hej du!
    Så mkt spännande pelargoner. Jag har måånga övervintrade, men de är mest av en och samma sort - Mårbacka.
    Att svara på kommentarer - det kan jag! Och jag har inte ens "beställt" det. Upptäckte helt plötsligt att jag kunde det! Så går gör det. Kolla gärna själv.
    Kram Marie

    SvaraRadera
  2. Tack Marie!
    Jag provar igen så får vi se!

    SvaraRadera
  3. Det här inlägget hade jag missat =, vad kul att du skrivt ner vad alla lukta =), då kan jag gå tillbaka till detta inlägg sen när jag ska göra min lista.

    Nu ska vi se om jag kan komentera... jag har laddat upp ett program som heter FeedDemon som det verkar kan jag kommentera från den =).

    SvaraRadera