12 feb. 2012

På blomfronten...



När man tittar ut är det svårt att tänka sig att om några månader kommer vyn att vara helt annat. Förhoppningsvis kommer det att vara grönt och mycket på gång i trädgården. Nu har jag sått många av mina sommarblommor, de flesta är perenner. Vissa får stå ute medan andra får stå inne.


Utomhussådderna får stå i en av varmbänkarna som inte är varmbänk just nu utan snöfylld. Har faktiskt köpt (!) sålådor till vissa sådder. Ja, det kan man väl tycka är lyxigt, absolut. Men eftersom jag oftast är en hamster och typ nästan alltid återanvänder mig av alla ting så kände jag att jag kunde unna mig dessa gröna sålådor. Och jag kommer ju återanävnda dem också om någon nu tycker att jag har varit slösaktig. Annars är ju smöraskar, mjölkkartonger och godislådor ett mycket bra tips på återbruk för sådd!


Jag fyllde lådorna med såjord som jag plattade till och blötte ner. I med fröna, på med såjord eller perlit beroende på hur småfröna var och om de var ljusgroende eller inte. Sedan fick de stå inne under lysrör ett dygn och de som skulle ut flyttade dagen efter till "kallbänken" med ett lass snö över sig. De har även fått en svart korg-låda över sig. Både som skydd för solen men också fåglarna. Man skulle ju kunna använda någon form av nät eller såduk men jag tog vad jag hade till hands just då.

Utomhus i kallbänk
Lundviva Primula elatior sådd 29/1
Fick tips av Tankar från trädgårdsmästarn: Hillevi om Lundvivan till mina fjärilsrabatter tillsammans med vita narcisser. Och ja, härliga våriga rabatter blev jag ju sugen på så jag beställde frön till Lundvivan som ser ut en större gullviva. Har sått cirka 80 frön och hoppas på storkovan. Funderar dock på hur jag ska göra med dem senare i vår; låta dem stå kvar där ute eller ska jag plocka in dem för att de ska gro snabbare?

Aklejruta Thalictrum aquilegifolium sådd 29/1
Detta är förra årets bonusfrön vid köp av andra frön.

Vit Rallarros Chamerion angustifolium sådd 29/1
Denna har jag tänkt till min vita-silver rabatt som jag planerar... dock vet jag inte var jag ska ha den än ;-) Från att inte haft så mycket blommor här hemma så är det svårt att stoppa mig nu när kreativiteten har slagit mig. Har ganska mycket silvrig malört av olika slag som ska grävas upp från ett ställe, tänker mig dem tillsammans med vita växter. Typ en månskensrabatt :-)

Salvia okänd, lila färg - Bonusfrö sådd 29/1
Fick med denna när jag beställde Lundvivafröerna och tänker att den kanske passar med de andra salviorna...Kul med lite supriseblommor.

Koreansk Anisisop Liquorice White Agastache rugosa sådd 29/1
Den vita Anisisopen ska vara i fjärilsrabatterna. En bra utfyllnadsblomma som drar till sig fjärilar! Och så luktar den så gott om man gnuggar lite försiktigt på bladen. I år ska jag nog samla blad och torka till te.

Vit bolltistel
Årets perenn blev blå bolltistel och den har jag gott om, är mycket förtjust i den - en av de få blommor jag faktiskt har. Vit bolltistel ska finnas i min vit-silverrabatt eller i fjärilsrabatterna om den gror, vore roligt med vit variant av favoritblomman.

Stäppsalvia "no namne" Salvia nemorosa från Lindbloms frö sådd 29/1
Denna har jag många frön av, närmare bestämt 5000! Så jag provar så både inne och ute. Den är främst till Medelhavsträdgården.


Inomhus
Många av dessa är till de nya fjärilsrabatterna... och medelhavsträdgården.

Vit Rudbeckia White Swan Echinacea purpurea sådd 29/1
Till fjärilsrabatten! I mitt huvud har denna vackra stolthet huvudrollen i min fjärilsrabatt. Dock behövs det många plantor då fjärilsrbatterna är två och ca fem meter långa så kanske att huvudrollsinnehavaren får växa in i sin roll.

Rudbeckiahatt Green Wizard Rudbeckia occidentlis sådd 29/1
Denna är också till fjärilsrabatten men mera som en sidekick, en uppstickare här och var.

Prickig Temynta Monarda punctata sådd 29/1
Till fjärilsrabatterna, för att locka till sig fjärilar och insekter.

Lavendel Munsted lavendula angustifolia sådd 29/1
Jag vill ju ha en lavendeläng, kanske att jag inte riktigt kommer få ihop till en äng men några plantor kan jag väl unna mig?! Dessutom har jag jag inte någon plats för äng...

Stäppsalvia Violet Salvia nemorosa sådd 29/1
Till Medelhavsträdgården!

Honungssalvia West-Friesland Salvia suberba sådd 29/1
Till Medelhavsträdgården!

Stäppsalvia "no namne" Salvia nemorosa från Lindbloms frö sådd 29/1
Till Medelhavsträdgården!

Fingerborgsblomma Pam´s Choice Digitalis purpurea sådd 29/1
Denna fick jag av förra året av en bloggkompis, med brev på posten. Så gulligt. Den kommer passa bra här om jag får den att gro. Lite tålamod...

Och medan jag har hastat igenom denna vecka utan att hinna med mina sådder så ser jag till min förvåning att mycket av det jag har sått har grott! :-) Hur glad blir man inte då?! Yeah, green fingers, green fingers, även om de inte var så närvarande... hahahaha Nu får jag bara hålla tummarna att många av den vita Rudbeckia White Swan gror så att jag får mina fina härliga efterlängtade fjärilsrabatt!

Idag ska jag så lite mer men även ta hand om mina tidigare sådder. De behöver lite omsorg... typ, vatten?! Vem kunde tro det?



2 kommentarer:

  1. Mycket fint du har sått... och så kul att de gror och frodas. Håller tummarna för att du får mååånga vita svanar.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Så mycket på gång redan! Tur att jag mest är grönsaksodlare, då är det mest chili och paprika som är bråttom med (och kronärtskocka, om man har det.)
    Jag har odlat Munsted lavendel tidigare. Den grodde otroligt bra till och med utan köldbehandling och plantorna blev urfina, för att inte tala om doften! (Tyvärr blev de kvar i förra trädgården...)

    SvaraRadera