5 jan. 2012

Jag måste få skryta lite...


Jag njuter som bäst av min ledighet som är på väg att ta slut. Snart är det dags att jobba igen men inte riktigt än. Igår och idag har det varit "matdagar", dvs flera långkok och matlådeförberedelser inför kommande veckor. Himla bra att ta till när orken tryter. Nu har vi ju även infört "matdagar" och på så sätt underlättar det än mer för mig. Medan jag håller på med mitt kokeri kom jag på att jag har ju inte berättat om medelhavs-kalkon-resultatet inspirerad av Annika! Näe, inte av henne själv utan av hennes recept! ;-) Ibland blir det lätt syftningsfel...

Jag måste verkligen skryta över kalkonen som blev så himla lyckad. Själv kalkonen var på lite mer än 5 kg. Den fick stekas i ugnen på 175 grader i tre timmar, långsamt i sin fyllning och kryddblandning. Jag stuffade kalkonen med "sol"torkade tomater som jag hade lagt i blöt en timma innan, faktiskt egentorkade och egenproducerade. Kalamataoliver som jag kärnade ur, dock var dessa köpta ;-) ca 100 g. Och en kruka basilika som jag hade köpt, jorden la jag i komposten.

Kryddblandingen ovan på bestod av färsk rosmarin och salvia, torkad chili, timjan och flingsalt. Jag tog olja, salvia, timjan och chili och mixade till en lös pasta och smorde in kalkonen ordentligt. Man kan nog säga att jag gnuggade in den! Efter en timma i ugnen hällde jag på 2 dl vatten i pannan. Skyn från kalkonen spetsades med lite sherry och blev finfin.


Till medelhavskalkonen hade jag gjort en matig paj som bestod av kokt potatis, spenat, soltorkade tomater, västerbottenost, parmesanost och vanliga tomater. Jag hade även gjort en bönsallad med två olika sorters bönor och en dressing med samma kryddor som kalkonen var gnuggad med plus lite vitlök. Dessutom gjorde jag en egen tapenade av 200 g kalamtaoliver, kapris och egna soltorkdade tomater. Så himla god.

Gästerna var nöjda och lika jag.
Det kommer absolut bli en favorit hemma hos oss!

4 kommentarer:

  1. Mums vad gott det måste bli, så ska jag göra nästa gång jag steker kalkon. Jag stekte nyligen en kalkon på 4,5 kg i romargrytan. Det blev gott, men vi ficka blåsa av kalaset. Vi blev sjuka, men många goda matlådor fick vi!
    / Siv utan blogg

    SvaraRadera
  2. Din blev nog ett snäpp bättre än min.
    Men jag är stolt att jag kunde inspirera dig till denna medelhavskalkon. Här blir det tradition.
    Ha det gott min vän
    Annika

    SvaraRadera
  3. Jag stjäl receptet direkt, utan att skämmas ;-) Tackar !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera