4 nov. 2011

Inför nästa säsong...


Hur tokigt det än låter så har jag börjat fundera inför nästa odlingssäsong när jag är ute och grejar. Och dessa tankar fortsätter när jag läser era bloggar och ser allt ni har skördat nu under hösten. Snacka om härliga inspirationskällor!

Vissa saker är jag nöjd med från denna sommar medan andra saker behöver tänkas igenom. Mina fyra varmbänkar är jag så nöjd med. De ska flytta till en annan plats men med samma funktion till nästa år. Tyvärr hade jag en incident denna sommar med varmbänkarna - solig dag med nyutplanterade plantor och jag glömde öppna dem. Det resulterade i att mycket av växterna dog i varmbänkarna.

Bland annat så överlevde två aubergineplantor av åtta även om de var illa tilltygade. De fick vara kvar och prodcuerade två härliga auberginefrukter. Har aldrig tidigare odlat aubergine men kommer nog att göra det nästa säsong igen. Kanske att jag ska ha dem i hinkar i tomathuset istället. Det blev lite trång för dem i varmbänken med tanke på höjden. Nu har jag sparat dem i källaren, lämnat en stump av stjälken och grävt ner dem i jord i en hink. Har gjort lika med kronärtskockor. Kanske att jag kan förlänga odlingssäsongen på detta sätt? Har några frön också...

Hade några pumpor, zucciniplantor och gurka också i varmbänken som frodades gott. Vill man ha tidig skörd av gurkväxter så är det himla bra med varmbänk. Det som inte gick bra var melonplantorna som jag hade. Jo plantorna verkade må bra men Bondjäntan var lat och pollinerad inte utan räknade med insikternas hjälp. Tyvärr. Inga meloner, bara söta små blommor. Så jag ska absolut odla meloner nästa år, med pensel i högsta hugg!

Det som gav bra resultat var ju bladgrönsaker. Och basilika! Till våren ska jag absolut odla en halva med varmbänk med basilika. I år hade jag en rad med basilika och jag skördat galet mycket och lagt i frysen. Men mycket vill ha mer! Basilikan är tacksam att odla om man har värmen och gödsel. Och gott är det också! ;-)

Jag har fyra varmbänkar som är 1,5 m x 1,5 m stora. Härliga stora lådor som ska planeras för maximal avkastning. Så jag fortsätter att fundera, vad ska jag odla i mina varmbänkar?

Trevlig fredag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar