2 juli 2011

Mera fläderdryck!


Till midsommar gjorde jag fläderdryck på de första utslagna blommorna. Nu är det dags igen! De blir många liter fläderdryck i år och det är himla roligt. Förra året hann jag inte med riktigt och det blev bara lite och räckte inte långt. Här konsumeras drycken flitigt om det det finns, en favorit hos alla. Dessutom brukar det vara en uppskattad gåva!

Många visar fina härliga bilder på sina glasburkar med fin saft. Jag har svarta "mathinkar" som jag gör min dryck i som jag sedan ställer svalt i matkällaren alltifrån 3 till 5 dagar. Beror på när jag hinner ta reda på fläderhinkarna. Att jag har svarta hinkar är bara för att markera att de inte ska användas till något annat än mat och dryck.

Oftast fryser jag in min dryck för då behöver jag inte ha så mycket socker i den. Det blir mer som måltidsdryck än saft, passar oss bra. Nu har jag gjort en hink med rätt mängd socker också, alltså en hink blir fläderblomssaft och resten blir dryck.

Har pratat om att gör vin... i flera år... men jag kommer inte riktigt igång. Inte i år heller. Har liksom ingen dammejan och stuff man behöver. Och inte ligger det på priolistan även om det vore roligt att prova göra eget fläderblomsvin. Så de blir saft och dryck!

2 kommentarer:

  1. Vilken himla fin blogg som jag hittade från Tankar från trädgårdsmästaren. Har hamnat i min blogglista!
    Ha det bäst i värmen!
    Hélena

    SvaraRadera
  2. Mera saft =). Kul att se... då mår du fint på semestern =).
    Två veckor kvar sen... semester =)
    kramis Mari

    SvaraRadera