19 apr. 2011

Kära Urtica dioica, nordens Gingseng

Igår började jag anlägga min nässelbänk! Fick god hjälp av hönsen som jag hade klarat mig bra utan. Ändå så blev resultatet bra. Jag har grävt upp små små rötter och plantor som jag har hittat i trädgården och samlat alla i en liten bänk på 1,20 x 1,20m!

Jag brukar göra favorit nässelpesto, soppa och pasta med nässlor. Himla god denna brännande nässla och med så mycket näring. Nässlan är perfekt efter en lång och kall vinter med flera viktiga näringsämnen; A-, B-, C- och E-vitamin och mineraler; kalcium, järn zink, selen med mera. Man kan göra nässelshots också och få vitaminkickar.

Vad gör ni med nässlor?

11 kommentarer:

  1. Vi gjorde en enkel nässelsoppa i helgen, mer avancerade saker gör vi inte ännu.

    SvaraRadera
  2. JAg har bara använt nässlor till gödning för växterna, men nässelpesto har jag läst om på många ställen och det låter ju himla smarrigt... får väl se om det dyker upp några i min trädgård i år...

    SvaraRadera
  3. Jag ger dem till hästarna. Mina Basjkirston verkar älska nässlor. Själv måste jag ta mig i kragen och blir bättre på att ta tillvara dem, ska premiär-göra soppa på dem i vår. Det är ju som sagt en väldigt nyttig växt och de finns här i massor, så det är ju lika så bra att ta tillvara på dem.

    Trevlig blogg förresten!

    SvaraRadera
  4. Jag torkar dem till pulver och har i smoothies eller the.

    SvaraRadera
  5. Ylven: Nässelsoppa är gott!

    Malin: jag tycker absolut att du ska prova nässelpesto!

    Mánadis Vildhäst; välkommen hit och tack för berömmet.

    SvaraRadera
  6. I love your blog Johnna!...:-) Här är det bara rena hälso-eko-porren, fniss. Vem hade trott att man skulle se planteringslådor med nässlor:-)

    Glad Påsk! kramkram H.

    SvaraRadera
  7. Det är så konstigt att tänka sig att i en stor del av Sverige finns det brännässlor och blommor framme nu! Ju mer man blir intresserad av trädgård och odling desto mer inser man att man kanske borde flytta söderut haha!

    Himla smart idé med en nässelbänk förresten. Den ska jag ta och efterskapa nån gång!

    SvaraRadera
  8. Tusen tack! Idag kom det ett stort brev. Har provat läppseraten och det verka så underbart!
    Skall prova salvan imorgon.
    Jag skicka lite vykort till dig.
    Vill du ha ett på nässla?
    Jag gör pesto, soppa och sedan torkar jag mycket.
    Ja och så gödning förstås.
    Ha det gott och glad påsk
    Annika

    SvaraRadera
  9. HIllevissan:"hälso-eko-porren" ha ha ha skrattar gott! Kanske att jag borde byta namn på bloggen till det?! ;-) Kram på dig också!

    Matglad: även om jag inte bor högre upp än huvudstadshöjden så tänker jag lika också... man borde flytta neråt i landet! ;-)

    Annika: Vad roligt att paketet kom fram, var lite orolig. Använd dem väl, både salva och cerat! Apropå vykort, nässlor blir fin fint! ;-)

    Glad påsk allihopa!

    SvaraRadera
  10. Jag blev så inspirerad av ditt nässel-inlägg, så jag ville ha nässlor i kvällsmaten. Märkligt nog så växer det för lite nässlor här nu! Det har jag aldrig tyck tidigare, men det är för tidigt här, de har helt enkelt inte börjat växa än=(

    Jag kommer inte tycka att det är för lite nässlor om ett par månader..

    SvaraRadera
  11. Nässlor - det är som att äta våren tycker jag :-) Jordigt, mustigt och fullt av kraft och liv!
    Jag brukar göra nässelsoppa eller gräddstuvade nässlor men aldrig nässelpesto. Ska absolut testa ditt recept idag!
    Kommer även att sno din idé med en nässelbänk. Bra att dem under kontroll, man vill ju inte ha nässlor "överallt" och det blir ju så mycket enklare att skörda.
    Glad påsk!

    SvaraRadera