19 feb. 2011

Nyttigt och gott för både hjärta och mage!


Vaknade i tidigt i morse och ser till min fasa att det är endast 15 grader inne... och -15 ute! Brr, lite väl kyligt för min del. Upp och elda i kaminen så att värmen ökade snabbt. Det tar tid innan man känner sig varm i kroppen igen efter det uppvaknandet.

Nu är det strålande väder ute och jag ska snart klä mig varmt och gå ut på långpromenad. Även om jag är grymt trött på snön så är det ganska härligt när solen skiner och det är helt vitt ute.

Kvällsmaten har jag redan planerad. Det blir den godaste linssoppan som värmer gott. Den är nyttig och helt klart prisvärd :-) Jag fräser ordentligt med gullök, vitlök och chili. Häller på en skvätt vin och vatten. Fyller på med röda härliga linser och kryddar med peppar, libbsticka, paprika och gurkmeja. Mums filibaba! Bra för hälsan och bra för miljön!

Ha det gott!

5 kommentarer:

  1. Låter som en god soppa!
    Var får du tag i libbstickan? Om du odlar själv, var har du fått tag i den från början?
    Önskar dig en skön lördag!

    SvaraRadera
  2. Fräs libstickan så smakar den inte så starkt. Här var det 13 inne o 29 ute. burrrrr

    SvaraRadera
  3. Esbe: jag odlar libbsticka, det är min "snabb-buljong". Tog med mig en bit från kolonilotten jag hade för 15 år sedan. Nu har jag de både här och där i trädgården. Du kan få en bit till sommaren om du vill?!

    Malin: ja jag brukar fräsa den när den är färsk. Den jag har nu är torkad så den smular jag bara ner i lagom mängd :-)
    Fy du hade ju ännu kallare!

    SvaraRadera
  4. Röda linser är även våran favorit, vi äter dem i sallad. Man tar ett par dl och lägger dem i kallt vatten i minst en timme. De sväller och blir krispiga och jätte goda, piffar upp vilken sallad som helst. Speciellt den här årstide då det inte fins så bra färska grönsaker.

    SvaraRadera
  5. Å vilka bra tips det fanns här ikväll! Både din linssoppa och tipset om linser i sallad ska jag prova! Ha en skön lördagskväll/Marie

    SvaraRadera