6 feb. 2011

2009 års ketchup, vilken årgångsketchup!


2009 var ett otroligt bra tomatår hemma hos oss. Vi skördade tomater och åt dem som äpplen, vi gjorde marmelad, vi la in tomater, vi kokade tomatsås och gjorde vi ketchup. Vi levde tomater! Och jag njöt. Nu börjar jag igen med mina tomater, mina planeringar för ett nytt kanon år med tomater. Men innan nya skördetider så får jag gotta mig med min ketchup.

Igår hade vi främmande och jag grävde fram sista flaskan av 2009 års ketchup till middagen. Oh my... vilken ketchup! Så god, så smakrik att köpeketchup blir blahaaaa. Så nöjd att den har hållit också i ett och ett halvt år utan problem. Gissa om det blir mer av den varan i sommar. MUMS!

7 kommentarer:

  1. 2009 var också ett riktigt tomatår hos mig. Har massor avc tomatsås kvar sen dess. Ha det gott så hoppas vi att vi håller oss undan potatisbladmöglet detta år... Kram Gela

    SvaraRadera
  2. hej hej.
    ojoj, att den har hållit så länge. ketchup har jag aldrig gjort, måste jag prova om jag får en rik skörd till sommaren.
    har du en bra sort att rekommendera?

    ha det gott...

    SvaraRadera
  3. Jag har åtskilliga kg tomater i frysen som jag inte hann ta rätt på i sommras... Har du några bra tomatrecept att dela med dig av!?

    SvaraRadera
  4. Hej.

    Jag skulle också vilja ha tips på ketchuprecept. Jag har bara gjort chilisås tidigare men jag hoppas få lite mer tomater i år så jag kan göra ketchup också.

    Tänkte också berätta att jag har skrivit lite om din blogg på min egen blogg.
    /Mattias

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Mums - är det Tomatklubben/Åke T:s recept? Jag gjorde det i somras och grät nästan stora tårar när den tog slut häromveckan. Ljuvligt gott och ska jag göra en endaste sak på hemodlat i sommar, så är det definitivt ketchupen

    SvaraRadera
  7. Har aldrig gjort egen ketchup....men efter att läst ditt inlägg och allas kommentare så inser jag att jag bara "måste". Hoppas det blir ett bra tomatår i år :-)

    SvaraRadera