3 jan. 2011

Varmbänk x 3


Har planer på att anlägga tre stycken varmbänkar för att öka odlingsmöjligheterna. Har till och med utsett platsen för mina blivande varmbänkar. Framför eldkorgen, mellan rosenträdgården på vänster sida och tomathuset på höger sida.

Läser litteratur och googlar på varmbänk. Kultboken Köksträdgården av Lena Israelsson har bra beskrivningar som talar varmt om både kall och varmbänk (bilden nedanför är från boken). Köksträdgården kommer fram åter och åter igen tillsammans med annan favoritlitteratur om odling och då kanske framför allt ekologiskodling.


Varför varmbänk? Har tänkt att öka möjligheterna till mer självhushållning än tidigare i grönsaksväg. På våren så sallad och annat grönt för direktkonsumtion. Kanske prova så tidiga morötter, spetskål och blomkål? Förkultivera plantor i varmbänken för att minska trycket inomhus. På sommaren odla vissa vinterpumpor och härliga meloner! Tänk att äta egna goda saftiga meloner?! På hösten odla vintergrönt för vintern. Mera vitaminer :D Vad kan tänkas mer?

Tidigare under vintern läste jag ihärdigt hos Charlotta på Cesars trädgård om hur det gick till när de anlade varmbänk. Deras beskrivning är i tre delar och så finns det också uppföljning på hur det fungerar. Så inspirerande. Jag vill börja nu!

nätet hittade jag en bra sammanfattning på vad som behövs;
  • En glasruta. Vilken storlek som helst går bra. Rutan avgör storleken på bänken då rutan ska kunna täcka hela ytan.
  • En spade, en grep och en skruvmejsel.
  • Obrunnen gödsel, helst hästgödsel.
  • Grovt växtmaterial så som stjälkar. Men inget vedartat, alltså kvistar.
  • Plantjord
  • Plank, reglar och skruvar, gärna behandlade med t ex linolja och balsamterpentin.
  • Eventuellt också gångjärn om du vill slippa lyfta av fönstret varje gång du ska öppna bänken.
Det finns också bra beskrivningar och fina bilder på hur man bygger varmbänken.

*** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** ***

Så hur ser det ut för mig och mina planer då? Jag förstår att jag borde börjat i höstas om jag hade velat ha mindre utmaningar. Men nu är jag sen och får ta hänsyn till tjäle och snö :-/ Om jag följer listan från nätet så känns det ändå som det blir överkomligt.

Fönster
Jag har gamla treglasfönster stående, väntandes på att användas. Helt insnöade stående mot husväggen... Tanken var att använda dem till att bygga växthus men den tanken har vi slagit ur hågen. Tror att fönstrena är för stora och tunga. Funderar på om jag ska plocka isär dessa treglasfönster eller om jag ska låta dem vara som de är....

Spade, grep och skruvmejsel
Jo men det har jag. Kanske att jag borde köpa mig en ny grep? Den jag har är lite sne och svårarbetad... så jag skulle behöva en ny även om jag inte ska lägga varmbänk.

Obrunnen hästgödsel
Men tänk att jag bor nära ett stall med tre hästar! Det vore väl konstigt om jag inte kunde tigga till mig lite obrunnen hästgödsel för en ringa penning... Fram med skottkärran och knacka på hos hästbonden.

Grovt växtmaterial så som stjälkar
Ja det finns. Inget konstigt... Finns i trädgårdskomposten om det inte har komposterats...

Plantjord
Jo jag har en hög med matjord och så finns det kompostgjord men allt är nog fruset. Kanske att jag får offra mig och köpa några säckar med plantjord... stackars mig.

Plank, reglar och skruvar, gärna behandlade med t ex linolja och balsamterpentin.
Plankorna blir nog min största investering. Jag får åka till byggshoppen och se vad som skulle vara lämpligt, har inte lust att ruinera mig på materialet. Samtidigt vill jag ju att "väggarna" ska hålla mer än en säsong.

Eventuellt också gångjärn
Har gamla gångjärn som jag kanske kan återanvända, vore bra. Måste se om de passar, vill gärna inte köpa nytt om de gamla går att använda.

Som ni märker är jag redan där, tankemässigt. Nu gäller det bara gå till handling. Fram med måttband och mäta, åka och köpa lite material, fixa hästgödsel, bygga och skotta fram plats! Så spännande!

4 kommentarer:

  1. Har också funderat på varmbänk mest varje vår men inte kommit till skott. Skall bli spännande att följa ditt arbete...... så kanske jag också får tummmen ur...nån gång ;-)

    SvaraRadera
  2. Bland de allra äldsta inläggen på min blogg står det att läsa om mitt första försök med varmbänk. Den största lärdommen från det är att inte ha hästgödsel med spån utan det ska vara med halm!

    SvaraRadera
  3. Marie: Ja det är mycket spännande i tanken, nu ska det göras också! :-)

    Fru Purjo: Lite lika här, har funderat och funderat på det men nu måste jag väl ändå få till det!

    Ylven: Då ska jag leta efter ditt inlägg, himla bra med andras reflektioner. Hoppas bonden använder halm...

    SvaraRadera