20 nov. 2010

Mässingen

Idag har jag påbörjat rengörningen av mässingljusstakarna... Har inte köpt mig något häftigt rengöringsmedel utan provade ett gammalt husmorsrecept; salt och ättikssprit!

Ljusstakarna är inte rengjorda på år och behöver en rejäl omgång. Jag har flera stycken olika, har köpt på loppis då och då, roligt med udda par. Först tvättade jag dem med diskmedel och vatten och sedan min hemmagjord skrubb. Och visst det funkar, även om jag fick gnugga ganska mycket.

Hela köket luktade ättiksprit. Urk och lukten fastnade kvar i näsa en bra stund. Jag fick vädra innan sonen och jag skulle äta för luktade inte mumsigt. Jag hann rengöra tre stycken innan det var dags för middag, resten får jag ta imorgon. Kanske... Jo de blev ju så himla fina så det är värt besväret!

Go lördag!

1 kommentar:

  1. man ska tydligen inte använda så starka medel, säger dom i Antikrundan, vackert med gammalt.

    SvaraRadera