14 nov. 2010

"Hostmedicin"


Har tv4 på i bakgrunden med go´morgon-tv. Två doktorer pratar om sjukdomar och diagnoser och plockar upp ämnet hosta. Den enda hostmedicinen de rekommenderade var honungsvatten eller te med honung!

Jag har turen att på nära håll ha biodlare och deras honung! På deras hemsida kan man läsa om honung och framställan av honung. Och på bloggen följa vad som händer. Skulle vilja så gärna kunna själv men är för rädd för bina. Kanske att jag kommer över det någon gång. Terapi? :-)

Det är himla spännande att följa deras projekt. Nu till exempel pågår att smaksätta honung med olika sorters whisky. På facebook läste jag nyss följande: "Just got whisky in my eye. But at least it was expensive whisky! Have now tried to flavour honey with Lagavulin, Macallan, Glenmorangie, Ardbeg and Laphroaig. Glenmorangie didn't work at all but the others seem to be turning out great."

Kanske att det är bättre att dricka whiskyn? Det blir i alla fall upplyftande att provsmaka, kanske det blir en ny favorit? Annars har jag redan två favoriter, en med citron och den naturella fina lena honungen. Deras två andra produkter, honung med anis och pepparmynta är heller inte så tokiga.


Undrar om man kan dricka te med honung i förebyggande syfte?

6 kommentarer:

  1. Det tror jag att man kan. (Dricka i förebyggande syfte..) Honung innehåller lite naturlig antibotika, för övrigt. Men det visste du säkert redan!

    Skulle vilja prova de där med whisky i!

    SvaraRadera
  2. Min farmor och farfar drack alltid honungsvatten på morgonen, oavsett om det behövdes eller ej. Och jag kan inte minnas att de någonsin var särskilt förkylda eller så av sig! Så det är nog inte helt fel! :)

    Jag har dessutom läst nånstans att man ska äta honung som kommer från området man bor i/är uppväxt i, finns tydligen ämnen i det som gynnar en när man bor där.

    SvaraRadera
  3. Haha, tack för reklamen! I morgon bloggar jag om smaksättningen :)

    Ekoenkelt: Att äta honung från ens eget område lär vara bra om man har problem med hösnuva. Honung innehåller nämligen små mängder pollen, så det ska fungera som en slags hyposensibilisering. Det finns dock ingen forskning på detta utan bara anekdoter, men å andra sidan finns det goda ekologiska skäl att gynna biodling i ens närhet -- bina är fantastiska pollinatörer!

    SvaraRadera
  4. Jo nog kan det vara nyttigt för både kropp och själ (förutom för tänderna) så länge honungen inte är värmebehandlad eller stoppas i hett te!

    Hur som helst lät den där whiskeyvarianten riktigt intressant :)

    SvaraRadera
  5. Nu är inlägget om whiskyhonungen uppe! :D

    SvaraRadera
  6. Esbe: Visst låter det där med whisky spännande?!

    Ekoenkelt: själv är jag inte uppväxt med honung och är egentligen inte förtjust söta ting så det tog ett tag innan jag förstod poängen med honung :-)

    Felicia: Har läst om din whikyhonung och är så nyfiken. Och sen måste jag få lära mig hur ni framställer den.

    Anna: ja kanske mest för själen?!

    SvaraRadera