20 nov. 2010

Gräshöns och omega 3!


Jag läser i en av mina hälsotidningar om något spännande som "gräshöns" ?! Har ni hört talas om det tidigare?

Artikeln eller notisen har rubriken Höns på gräs lägger nyttigare ägg. Enligt tidningen ska man välja ägg från höns som har tillgång till gräs året runt om man vill ha nyttigare ägg. "Faktiskt innehåller äggen dubbelt så mycket E-vitamin och omgea-3-fettsyror samt 38 % mer A-vitamin än burhönsägg enligt forskarna från Pennsylvania State University."

Det är inte någon nyhet att frigående höns lägger nyttigare ägg än burhöns, eller hur? Det vet de flesta. Det som är spännande med artikeln/notisen att man döper om frigående höns till gräshöns. Dessutom är det svårt i vårat klimat att ha höns som har tillgång till gräs året runt. Rent krast så är det inte naturligt med gräs året om i Sverige. Däremot kan ju hönsen vara frigående året runt...

Och det är väl det egentligen handlar om, frigående höns ger nyttigare ägg och inte gräshöns. Det måste ju betyda att hönsen äter både animalisk föda och vegetabilisk; småkryp och växtligheter!

Nu har jag inte tittat på ägghyllan i affären på ett tag men maken påstår att det finns ägg som säljs som "extra omega-3 berikade ägg"... är det då gräshönsens ägg? Nä dessa höns får fiskolja i sitt foder! Vore ju synd om äggen blev naturligt omega 3 berikade, eller hur?!

Läser i en artikel i SvD om just detta fenomen med omega tre och värphöns. Tyvärr berättar inte artikeln om hur hönsen lever. Inte ett ord om burhöns, frigående eller utegående. "–Fördelen med omega-3-ägg är att vi garanterar en hög nivå hela året genom att tillsätta fiskolja. Halten i andra ägg kan variera beroende på årstid och vilket foder som används."

Jag tror på konsumentens makt. Jag tror att som konsument kan man påverka utbudet genom att köpa ägg från frigående höns med tillgång till utevistelse. Om vi konsumenter vet vad vi vill ha och reflekterar över vad som erbjuds kan vi välja ett bättre alternativ, både för oss och hönsen. Detta för att tvinga producenter till bättre hönshållning och inga quick-fix eller trendproduktion?!

11 kommentarer:

  1. Nämen du, frigående är inte samma sak som frigående på gräs. De frigående höns jaghar sett går visserligen utomhus, men i burar med sandbotten. Inte ett gräs så långt ögat ser. Ekologiska ägg däremot kommer från gräshöns, även kallat sprätthöns vad jag förstår.
    Nä, det är en riktigt snårig djungel med märkning och uttryck, jag tycker synd om oss konsumenter som Måste vara väl insatta i djurhållning och terminologi för att kunna välja aktivt i affären.
    Jag tackar mina hönor varje dag för deras fina nyttiga ägg !
    (ger dem höboss på vintern + torkade nässlor, de blir de glada av)
    Malin

    SvaraRadera
  2. Aaaa men frigående höns i bur? Snacka om fusk! Vad trött jag blir... jag pratar alltså om sprätthöns?

    Jag håller med om att det är tur att man har sina egna höns!

    SvaraRadera
  3. Det är helt klart inte så svårt att motivera att äta krav-märkta ägg! Eller att börja köpa lite ägg av de bekanta jag känner som har höns.

    SvaraRadera
  4. Gräshöns, vad ska de hitta på härnäst!!!!

    SvaraRadera
  5. Och så finns det ju naturbeteskött, kommer från GRÄS-KOR ;-)
    Malin, på ett skämtsamt humör idag

    SvaraRadera
  6. Esbe: ja både KRAV-märkta och eko ägg är bra alternativ. KRAV är väl också eko förresten? Men alla ekologiska ägg är kanske inte KRAV-märkta. Anyway, det är verkligen en djungel där ute med olika märkningar och uttryck.

    Holtzdesign: allt för att sälja!

    Malin: hahaha GRÄS-KOR! skrattar gott :-D Men du glömde ju gräs-lamm.... fniss

    SvaraRadera
  7. Så länge det inte är grä-skor eller grä-slamm så... ;)

    Jo... krav äggen är väl ekologiska... annars vore det väl konstigt? =)

    SvaraRadera
  8. Esbe: nä fy, inte vill vi ha grä-slamm heller :-) hahahaha

    SvaraRadera
  9. Det där med att mata hönsen med fiskolja så att vi ska få omega-3 i äggen är ju urlöjligt. Fiskolja kan vi ju äta själva i så fall, om det är omega-3 man vill ha.

    SvaraRadera
  10. Felicia: Eller hur?! Snacka om knas... Undrar om vad nästa grej blir...?

    SvaraRadera