25 okt. 2010

70-tals kalkoner?


Nu börjar det bli hög tid att planera in kalkonslakt. Lite sorgligt samtidigt som det känns värdefullt med eget kött. Och dessutom har vi för lite utrymme över vintern för att kunna ge en dräglig tillvaro till dessa utrymmeskrävande djur. Annars vore det ju roligt att spara en hane och några honor för nästkommande generation kalkoner.

I boken om självhushållning från 70-talet kan man läsa om kalkoner och att de är så härdiga att de kan vistas utomhus under vintern. Jag tror inte att det håller i vårt klimat här i norden. Enligt boken slaktar man ungdjuren vid 5-6 månaders ålder så spar man några till nästa år för nyproduktion. Precis så som jag skulle önska att göra...

Jag fortsätter att läsa och blir häpen över slakttipsen. Vi "halshugger" snabbt och enkelt med yxa för att att det ska bli så kort process som möjligt. Men i boken så föreslår man att "lägga ett kvastskaft över fågelns nacke [...] kliv upp på kvastskaftens båda ändar och dra i fågelns ben tills du känner att fågelns nacke bryts. Hujeda mig! Nä det blir inte någon 70-tals kalkonslakt här inte!

Sedan kan man ju naturligtvis hävda att det är avskyvärt att döda djur även om det går snabbt. Nu väljer vi att vara köttätande och då har man inte många val. Kan dock tillägga att vi äter mer vegetarisk mat sedan vi började med egen "köttproduktion".

Till nästa säsong hoppas jag få tag på lite olika varianter av kalkoner. Eller ägg till kalkoner för att kläcka fram dem. Tyvärr är kalkoner mycket känsliga som små och dör lätt vid drag, fukt och för kallt. Så det är lite pyssel...

4 kommentarer:

  1. Jag beundrar er! Det är åtminstone ärligt att döda sina djur själv och se till att det sker under så värdiga former som möjligt. Själv stoppar jag huvudet i sanden och köper kött som ser så olikt ut ett djur det bara går. Jag vet, jag borde skämmas. Eller åtminstone bli vegetarian!
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Madame C att det är beundransvärt att ni klarar av att slakta på egen hand och sedan håller er till det köttet. Önskar jag kunde med detsamma - vi får se vad framtiden håller... Förhoppningsvis lite höns i alla fall!

    SvaraRadera
  3. Madame C: Vi har möjlighet att välja detta alternativ och då har vi gjort det. Känns bra.

    Mamma Mimmi: nja, vi kompletterar även från affären, även om vi gör det så lite som möjligt.
    Jag tycker absolut att du ska skaffa höns!

    SvaraRadera
  4. 70-tals sättet att nacka kalkonerna på lät verkligen inge vidare...bissar metod.

    Vi använder också yxan när det blir dags för att avliva de övertaliga tupparna. Tycker det går snabbt och bra.

    SvaraRadera