26 juni 2010

Mrs Sourdough Baker!


Då var det midsommardag och jag är full av energi. Uppe med tuppen åter igen, då hinns det med en himla massa.

Jag har haft min sörjeperiod och är pånyttfödd för att prova det där med surdegsbakning igen. Kan ju inte låta bli då jag är påhejad och uppmuntrad av så många... Dessutom är inte jag någon som ger sig i första taget. Och i värsta fall så får jag köpa mig en Sourdough starter ;-) Nä, jag ska försöka åter igen! Ja, då är jag på´t igen!

Men jag behöver lite svar på frågor som jag tror kan ha med mina tidigare misslyckaden. Till exempel när man har blandat den första sörjan, surdegsstarten... hur varm kan den stå? Nu på sommaren kan det utan problem vara 24 grader varmt i köket, även med vädring. Eller ska den stå i kylen från början? Eller ska ställa den i källaren... mycket spring för en surdeg.

Har ni i rivet äpple i surdegsstarten? Jag läser in mig och då hittar jag dessa knep med, rivet äpple eller russin... Eller ska jag bara ha vatten och rågmjöl? Berätta för den som tänker lyckas denna gång med Sir Jan (surdegs-sörjan)!

Desperat som jag är så har till och med döpt om mig till Mrs Sourdough Baker! Pain de Martin är ju upptaget ;-)

Peace, love and bread!




5 kommentarer:

  1. jag har alltid gjort bara enkel surdeg med vatten, rågmjöl och pyttelite jäst, man vet ju inte kvalitén på mjölet..

    SvaraRadera
  2. Ok, me jag har gjort på ett grönt rivet äpple och ställde den på varmvatten beredaren och rörde i den varje dag...
    Det blev en kanonbra surdeg av detta och jag mata den och höll den i liv i många månader...
    Den blev så bra att jag kunde bara använda den som jäst....
    Så lycka till!!

    SvaraRadera
  3. Jag använder alltid bara eko grovt rågmjöl och vatten, och det fungerar super.

    Ang. temperaturen, så länge du bakar typ varje dag, fungerar det i värmen, annars är det bättre med ett svalare ställe. surdeg är värd allt spring! =)

    SvaraRadera
  4. Hannele: ja kvalité är kanske nyckelordet här...

    Bondbruden: på varmvattenberedaren? Låter ju intressant :-) Jag som tror att min alltid står för varmt....?

    Linda: jag har också haft eko på rågmjölet men jag får kanske leta efter ett annat märke... ja jag får väl springa lite då, det skadar ju verkligen inte att röra lite på sig!

    SvaraRadera
  5. Hej hej... jag har precis startat min surdeg igen och idag bakade jag första brödet =)
    Kolla in på min blogg där jag har en länk till min brödbaksblogg som kommer komma igång nu när det är lite svalare och kul att baka i varmt kök igen. =)
    Hoppas det gick bra med surdegen!

    SvaraRadera