12 maj 2010

M a g n o l i a k n o p p a r !

Ska resa bort några dagar och min stora fasa är att Magnoliorna ska spricka ut när jag är iväg... Tänk om jag missar det där vackra och fina, det där sköra men ändå så livskraftiga...

Dessa vackra ludna knoppar som bara väntar på att slå ut. De ser nästan ut som små djur på något sett...
Jag har två olika Magnolior, den ena kommer jag inte ihåg vad den heter men den andra är en Leonard Messel. Båda ska vara härdiga och det har väl visat sig efter denna långa vinter.

I Viktorias bok Zetas Trädgård finns det en underbar bild på en stor Leonard Messel. Min är ju inte alls i samma storlek...än. Jag hoppas på att den växer så den knakar de närmsta åren. Vore ju härligt att kunna sitta under den och dricka lite kaffe.

Den andra jag har skiftar i vitt och kanske lite ljusgult... den doftar gott. Den fick jag förra året i födelsedagspresent. Eller jag köpte den till födelsedagspresent till mig själv med stöd av svärföräldrarna. Då var den mycket tjusig och jag ser med spänning fram emot blomningen i år... Den har bott hos oss nu dryga året och förhoppningsvis anpassat sig.

"Messeln" är på sitt tredje år hos oss och trivs bra. Den blommar med sina rosa blommor och visar upp sin skönhet. Nästan en sidenkänsla över blommorna... Svårt att beskriva. Jag återkommer när de blommar! Då blir det Magnoliaparty här i trädgården med pompa och ståt!

Vore ju härligt med en Magnolialund att strosa runt i. Måste nog införskaffa flera Magnolior om det ska ske... två är ju lite knapert för en Magnolialund ;-)

På återseende!

2 kommentarer:

  1. Såå underbart! Vi har också en magnolia, som bara ser fööör risig ut... Tror knappt på att det är en magnolia! Har ff inte blommat och den borde vara 5 år typ. Frågade en trädgårdsmästare som sa att det nog är en japansk, de kan ta 10 år på sig innan blomning..... Hmmm... Ska man orka vänta? Inte särskilt snygg utan blommor, och hårt åtgången av rådjur och vinter....

    SvaraRadera
  2. Marie; ja jag ingen större erfarenhet av Magnolior förutom att jag alltid har tyckt de är vackra. På Zetas kan man ju bli sjukt imponerad av deras som blommar :-)

    Kan du inte köpa en enklare variant som kan blomma så länge... alltså tills den Japanska börjar blomma?!

    SvaraRadera