16 jan. 2010

”pratmakare och skrävlare”



Måste bara berätta! Kan inte låta bli...

Dagens fågelspaning blev Nötskrikan. Jag är ganska ny med det här med fåglar och upptäcker nya fågelarter varje helg. Eller, de är ju inte nya egentligen men för mig som känner till talgoxen :-) är de nya bekantskaper!

Morgonens frukostbord fylldes med glädje av att se en ny stor fågel ovanpå talgbollen. En vacker fågel med fina färger. Fram med fågelboken som har inspelade ljud, Fågelsång 150 svenska fåglar och deras läten och leta upp denna vackra stora fågel. Det visade sig vara Nötskrikan, Garrulus glandarius. Nötskrikan har fått sitt namn av favoritkosten och det skränande lätet; det latinska släktnamnet Garrulus betyder ”pratmakare, skrävlare”.

Vidare sökning visar det sig att kärt barn har många namn; "I delar av Norrland kallas fågeln rågskrika alternativt pärskira vilket på rikssvenska skulle bli potatisskata. På Gotland kallas den aldskräika alternativt aldskreika, vilket kan härledas från fornnordiska "aldin" som betyder trädfrukt med den fornsvenska särskilda uttolkningen ollon."

P2 fåglar beskriver också denna fågel som jag fick fast på fotot. Jag blev nämligen helt överväldigad av denna vackra fågel som fanns där mitt i frukosten. Irrande letande efter kamera och sedan fokusera så pass att kunna få med dem på bild... Puh... Man kan även lyssna på hur den låter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar