6 dec. 2009

M a t l a g n i n g s d a g


Idag är en dag som jag både tycker är roligt men som jag också fasar för lite granna. Idag sker storkoken hemma hos oss. Det är superroligt när man väl har kommit igång men mycket trögt innan.

Här på morgonen har maken nackat tre tuppar till storkoket innan han "smiter iväg". Tyvärr är han uppbokad med "riktigt" arbete idag så jag blir alldeles allena med mina kastruller. Tupparna ska bli en ursmarrig Coq au vin, provar Hannus recept för första gången. I Vinterkalas hittade jag många härliga recept som ska provas nu under vinterhalvåret, bland annat Coq au vin receptet på sidan 40 och Vinbräserad lammlägg på sidan 38.

Idag lagas i alla fall himla många saker, både till middagar och matlådor. Lammgryta av eget lamm ska kokas med massa rotfrukter och vin, härlig lyxig vardagsmat blir det när man är som mest stressad. Har också en högrevsbit som ska bli en härlig mustig höstgryta med trattkantareller och enbär. Det kokas mycket ris till två härliga risotton, en vegetarisk variant och en med köttfärs.

När det är matlagningsdag här så blir det ofta ganska mycket kött, långkok i olika varianter. Den sortens mat som vi inte får till det på vardagarna på grund av tid. Vi äter ju även vegetariskt men de maträtterna tar sällan lång tid att laga. Dessa matlagningsdagar är till för att minska stressen i vardagen men även för att få mer miljövänlig matlagning till mer riktig hållbar bra mat.

I bakgrunden lär radion stå på och jag hoppas på bra diskussioner och reportage om morgondagens startskott; miljömötet i Köpenhamn. Hoppas att det leder framåt även om det går långsamt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar