4 aug. 2009

Vad är bäst?

Det blev inge blåbärsplock, jag fick vända hem med en haltande hund! Hemma tvättade jag och undersökte tassen och det visade sig att den största mittersta trampdynan var skadad. Tassen blödde inte men en ytlig "bit" på en halv cm var borta.


Förhoppningsvis fick jag bort allt grus som satt fast. Hon gillade inte att jag var där och pillade (jag fattar) så jag fick blöta bort det. Sedan fick hon en strumpa på för att försöka hålla smutsen borta.

Så hur håller jag rent såret bäst så att det kan läka?
Grannen sa att man kan lägga på försvarets feta salva... Ni som har hundar, hur gör man?
Tips?

9 kommentarer:

  1. Åh,vad ledesn jag blir =( Har dock varit med om samma olycka med min Gibzon (förra vovvan) som slet bort en bit av trampdynan. Du har gjort helt rätt, rengöring är A och O, strumpan också, men det är lika viktigt med luft! Jag hade inte använt försvarets hudsalva på ett "öppet sår" däremot hade jag använt alsollösning för att verkligen få det rent (svider dock). Och med tanke på att det är rötmånad så hade jag haft full koll på det! Ring och be vetrinären om tips! LYCKA TILL! Och kramar från både mig och Tillie till sjuklingen =(

    SvaraRadera
  2. Ja, jag gjorde rent först med vatten och sedan med alsol... det var inte populärt. Försökte ringa vetrinären men de har telefontid på morgonen typ, 8.01-8.03 ;-/ så jag ringer i morgon.

    SvaraRadera
  3. Men tyvärr nödvändigt =/
    *S* vet hur det är att få tag på vetrinären, så tur man har ett "hundapotek" hemma ;)

    Tror det blir bra, låt det vila idag och hör om du behöver göra ngt mer när du får tag på vetrinären *kram*

    SvaraRadera
  4. Djur brukar ha bra läkkött problemen är ju att de vill slicka hela tiden... Ibland nödvändigt med tratt.. Och lammen trivs?? Vi kanske skulle ha några här till vår vallhund? Nej, så roligt ska vi inte ha just nu. Hälsar farmoringrid som är på "återbesök"

    SvaraRadera
  5. Miss M: TACK!

    Ingrid: roligt att du har kommit på återbesök! Hon, hunden, verkar låta tassen vara i fred-skönt. Så vi får se.
    Lammen mår bra, jag tror faktiskt att de trivs bra. Du kanske skulle ha några iallafall så när dina hundar "rymmer" så rymmer de hem ;-)

    SvaraRadera
  6. Ja nu har maken varit på apoteket och köpt självhäftande förband för djur som inte fastnar i pälsen eller i såret. Så nu provar vi det :-)

    SvaraRadera
  7. Aj aj lilla vovven....gör så ont i mig när djur gör sig illa....
    Kram

    SvaraRadera
  8. mmm det är svårt att kommunicera med dem...

    SvaraRadera
  9. Hej! Min vallhund som är helt envis och totalt smärtokänslig har slitit upp trampdynorna många gånger... Inget säger hon heller förräns efteråt! Jag tror på luft! Jag rengör, förstås, och låter det sedan vara. Om det är mycket skitigt ute får hon en ett omslag ute som jag tar bort när vi kommer in. Men luft är bra, inget "lock" över som skapar värme och en bra grogrund för bakterier. (Och du har en fin blogg, tittar hit ibland :))

    SvaraRadera